Ängsliga behöver tuffa till sig

Insändare2022-11-25 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Häromåret var det debatt om att Frölunda ishockeyklubb hade en indian som logotyp. Styrelsen vek sig och beslutade att upphöra med ordet "Indians", samt byta ut logotypen mot en som blev kritiserad för att vara ful och tråkig. Triumf-glassen Sitting Bull började säljas 1983 och är en storsäljare. Företaget övervägde efter kritik att byta namn, utseende eller ta bort den från sortimentet. Det slutade med att man gjorde om designen. Sibyllans Kaffe och Te i Stockholm, grundat 1916, har ändrat sin klassiska logotyp genom att ta bort en afrikansk betjänt.

Nu har Chinateatern kritiserats för sin logotyp: en man med konhatt och långa mustascher, samt typsnittet som anspelar på kinesiska tecken. Teatern, som tidigare främst var biograf, ritades 1926 av Albin Stark med inspiration av dennes vistelse i Kina 1922. Stark var väl förtrogen med formerna vilka han anpassade till 20-talsklassicismen. Tillsammans med konstnärerna Ewald Dahlskog och Einar Forseth smyckades teatern i kinesisk stil. 

En person får nu för sig att detta skulle vara en "nidbild" som känns "stötande". Teaterns verksamhetsledare ber om ursäkt och man förstör logotypen genom att ta bort ansiktet. Därmed förstör man en del av kulturarvet. Att de ansvariga för företagen ger med sig så lätt är anmärkningsvärt. Det får vara nog med denna galenskap som på senare år kommit hit från USA.