Att vara företagare inom besöksnÀringen

MÄnga beslut och avvÀgningar under flera olika sorters press.

MÄnga beslut och avvÀgningar under flera olika sorters press.

Foto: Jessica Gow/TT

InsÀndare2020-11-29 00:03
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

BesöksnÀringen bestÄr som de flesta branscher av företag med olika storlek och inriktning. NÄgra av oss driver företag som funnits i familjen i generationer, nÄgra av oss Àr nya i vÄra verksamheter. Vad vi alla har gemensamt Àr att vi har valt vÄrt företagande som livsstil, och att vi brinner för att ge god service och bra upplevelser. Vi har valt att jobba nÀr andra Àr lediga. Det viktigaste Àr inte att göra stora vinster utan kunna leva pÄ att göra det vi tycker om och kunna göra det hÀr pÄ Gotland.

Under coronapandemin har vi drabbats, inte bara som privatpersoner med all oro det innebĂ€r, utan ocksĂ„ som företagare. Dagligen brottas vi med frĂ„gor som ”Hur ska jag kunna fortsĂ€tta betala lön till mina anstĂ€llda?”, ”Hur kan jag möblera om restaurangen för att minimera risken för smittspridning?”, ”Hur kan jag stĂ€lla om och hitta nya affĂ€rsmodeller?” och ”Var gĂ„r smĂ€rtgrĂ€nsen för nĂ€r det Ă€r dags att stĂ€nga ner?” 

Under hela pandemin har vi varit oroliga för om vi kommer att kunna ha öppet och samtidigt burit pÄ en rÀdsla för att bidra till smittspridningen. DÀrför har det kÀnts bra med tillsynen och dialogen med Region Gotland och det beröm och fina betyg vi fÄtt frÄn bÄde regionen och LÀnsstyrelsen.

Det faktum att vi under sommaren hade nÀstan lika mÄnga besökare som en vanlig sommar utan att smittspridningen tog fart kÀnns som ett tydligt kvitto pÄ att vi har gjort ett bra jobb. Vi tar pandemin och restriktionerna pÄ största allvar, och kÀmpar pÄ med att kunna erbjuda trygga och sÀkra verksamheter för vÄra kunder, vi stÀller om och försöker hitta lösningar pÄ nyuppkomna behov. Vi vill fortsÀtta att ge service och upplevelser till boende och besökare under lÄng tid framöver.