"Mediebilden säger inte allt om Attendo”, skriver verksamhetscheferna för Attendos äldreboenden på Gotland.
Det gör den säkert inte, men cheferna talar i egen sak vilket blir tveeggat.
Attendo har funnits på Gotland i snart 20 år. Märkligt då att man inte kunnat bygga upp en stabil verksamhet utan måste ”lita till engagerade anställda”. Det är alltså de anställda som håller verksamheten uppe, inte Attendo. Varför vill så få jobba på Attendo? Betalar de för lite, är de för få, tycker de anställda inte att man får resurser för ett gott engagemang? Vad hindrar Attendo och alla deras engagerade chefer och anställda att undvika negativa skriverier?
Cheferna påstår att man ”drivit verksamheterna mer effektivt vilket gjort att regionen fått pengar över till annat.” Mer effektivt än vilka, mer affärsmässigt, mer lean produktion, eller vad menas? Jag trodde inte heller att det var Attendos uppgift att se till att regionen sparade pengar. Förlåt, men hur mycket sparas, hur mycket går till vinst. Attendo är en affärsverksamhet, inte en omsorgsverksamhet eftersom äldreboendena drivs med avsikt att skapa vinst. Det förstår alla, det förstår verksamhetscheferna också. Kanske hänger detta samman med att det blir så mycket skriverier? Det lägsta anbudet brukar ju antas vid en upphandling vilket ger förutsättningarna för verksamheten.
Heder åt de anställda som tänker på ”brukarna”. Vilket egendomligt ord föresten, ”brukarna”, det handlar om äldre människor som behöver hjälp i sitt liv på äldre dar.