Attendo: ”Vi har ett långsiktigt engagemang på Gotland”

Attendo har funnits på Gotland i mer än 20 år och vi har under dessa år haft förmånen att få ge vård och omsorg till gotlänningar som behöver omsorg på ålderns höst.

Attendo Terra Nova

Attendo Terra Nova

Foto: Dennis Pettersson

Insändare2022-11-22 10:57
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns otaliga minnen och fina historier mellan Attendos medarbetare, de boende och närstående. 

Vi har bidragit till att utveckla kvalitetsuppföljning, nya arbetssätt och förbättrat ekonomin för Region Gotland och därmed invånarna. Vi driver också några av öns mest populära äldreboenden med Regementsgatan och Sudergården. 

Det senaste månaderna har det varit ett högt medialt fokus på vårt äldreboende Terra Nova, som vi driver som en entreprenad på uppdrag av Region Gotland. 

Jag och majoriteten av medarbetarna och deras närstående delar inte den bild som media på Gotland gång på gång förmedlar. Det är ledsamt att ta del av nyheterna den senaste veckan som i grund och botten handlar om äldre personer med sjukdomstillstånd kopplat till åldrande. 

De incidenter som nu uppmärksammas medialt den senaste veckan har inget att göra med driftsformen på boendet. Utåtagerande tillstånd förekommer i all omsorgsverksamhet – kommunal som privat. Våra medarbetare har hanterat detta varsamt och professionellt i samråd med läkare och regionen.  

Det finns ingen koppling mellan den nu uppmärksammade problematiken och bemanningen. Vi är medvetna och självkritiska till att det tidvis funnits problem på Terra Nova när det gäller kompetensförsörjning och kontinuitet. 

Dessa utmaningar har dock inte varit bestående över tid, utan hänger samman med sårbarheter vid sjukdomstoppar och semestrar. I grunden handlar det om den mycket ansträngda situation som råder när det gäller tillgång till omsorgsmedarbetare på Gotland som helhet. Det gör verksamheter sårbara för temporära förändringar i bemanningsläget, oavsett om de drivs i privat eller offentlig regi. 

Attendo har sedan i somras agerat kraftfullt för att stärka upp verksamheten och höja kompetensen i ledningen. Läget har förbättrats, vilket också syns i en ökad nöjdhet bland de boende och närstående. I vår dialog med regionen så får vi också bekräftelse på att de ser positiva effekter från de förändringar som skett. 

I allt detta finns också skäl att ta ett steg tillbaka, och fundera vilken respekt som måste visas för de enskilda boendes personliga integritet. Vi beklagar att rapporteringen inte tycks ta någon hänsyn till detta. Vi skulle önska att respekten för olika sjukdomstillstånd kunde hållas lite högre än så, och inte göras till brickor i ett politiskt spel. 

Jag har arbetat inom omsorgen i många år och är i dag regionchef på Attendo. Jag har byggt upp och utvecklat många äldreboenden i olika delar av Sverige. Många av dessa med mycket bra betyg i undersökningar. 

Jag vet att vi har en bra verksamhet med engagerande medarbetare på Gotland. Med det sagt – vi som företag är självkritiska till att Terra Nova haft utmaningar och att vi inte lyckats nå fram till alla boende, medarbetare och närstående. 

Det är jag ödmjuk inför. Vi ger oss inte förrän alla är nöjda och vi ska tåla att granskas. Jag önskar alla duktiga medarbetare och boende på Terra Nova vardagsro och att de får fler besök istället för mediakommentarer från personer som aldrig satt sin fot på boendet.