Avgörande för all trafik är att minska utsläppen

Replik på Östsvenska Handelskammaren 3/5.

"I teorin så finns det mängder av tekniska lösningar i framtiden men regelverket för upphandlingen ska vara klar om cirka ett halvår, sedan går det inte att ändra på."

"I teorin så finns det mängder av tekniska lösningar i framtiden men regelverket för upphandlingen ska vara klar om cirka ett halvår, sedan går det inte att ändra på."

Foto: Krister Nordin/Arkiv

Insändare2021-05-04 16:28
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är skönt att vi är på samma sida för det behövs i en tid där miljön kommer att vara i centrum och den som inte har detta fokus kommer inte att överleva. Den nu avgångne VD på rederiet har valt att inte redovisa vilka utsläpp fartygen borde belasta frakt och fordon med och på så sätt har rederiet trollat bort cirka 93 procent av utsläppen utan mottagare medan passagerarna har belastats med cirka 7 procent enligt viktmetoden.

Därför är tf VD och den näringspolitiska chefen på Östsvenska handelskammaren lika omedvetna om vilka avtryck 28 knop gör på riktigt som våra politiker och företagare. Utan den informationen så skulle jag också hålla med er.

Förutom detta gör man misstaget att räkna tiden från hamn till hamn när det är resan från start till mål som är det avgörande. Dagens fartyg släpper ut cirka 40 procent av alla svenska co2-utsläpp mellan två svenska hamnar vilket kan minskas med 50 procent mot en total restid som skulle bli 6-8 procent längre för den frakt som har bråttom, vilket är en förändring som frakten måste tåla för miljöns och vår utvecklings skull.

Teori och praktik är som bekant två skilda saker. I teorin så finns det mängder av tekniska lösningar i framtiden men regelverket för upphandlingen ska vara klar om cirka ett halvår, sedan går det inte att ändra på. Det avtal som skrivs kommer vara i drift 2027-2036 trots att ingen vet i dag vilket bränsle som är det optimala. Bäst av allt vore om man lät DG köra tre år till för då fick man antagligen koll på vilket bränsle man kan upphandla eller offerera därefter om man vill lägga ett bud.

Att tvingas lägga bud på en upphandling i början av 2022 som kräver investeringar om 5-6 miljarder är inte troligt när det finns så många frågetecken kring bränslet. För Gotlands framtid krävs det ett nytänkande med miljön i fokus där alla utsläpp har en mottagare. Först då har vi en kunskapsbas att luta oss emot. Eventuellt blir det nya informationsströmningar med ny VD på rederiet.

Om någon av skribenterna skulle befinna sig på Gotland vid tillfälle så bjuder jag gärna på lunch och förklarar detta lite närmare då våra utsläpp är helt avgörande för vår överlevnad i framtiden. Erbjudandet gäller så klart även om det är en kommunikatör som skrivit detta i ert namn och hen befinner sig på ön.

Insändarskribenterna hänvisar till att man lämnat ön, men på Hitta.se finns adressen fortfarande kvar och borde då eventuellt tas bort om Östsvenska handelskammaren nu valt att lämnat Gotland rent fysiskt vilket är tråkigt.