Vi har träffat många företrädare från olika delar av det gotländska samhället de senaste veckorna, och både jag och Destination Gotlands vd Marcus Risberg har kommenterat i flertalet sammanhang.
Jag vill med detta inlägg klargöra några grundläggande fakta, då vi vill skapa en bättre förståelse för Gotlandstrafiken.
Den statliga ersättningen som Destination Gotland erhåller enligt avtalet med Trafikverket utgör endast en mindre del av intäkterna. 2021 utgjordes 28 procent av intäkterna av ersättning från Trafikverket och 72 procent från biljetter och frakt.
Det vore att ”skjuta sig själv i foten” för Destination Gotland att ha omotiverat höga priser.
Jag har noterat att det finns en uppfattning att avskrivningstider på fartyg är en orsak till högre biljettpriser. Detta stämmer inte. Det finns inget sådant samband.
- Takpriset för gotlänningar och frakt som justerades i slutet av 2022 styrs av avtalet med Trafikverket. Detta takpris har ingen koppling till avskrivningstider.
- Upphandlingen är öppen för alla europeiska färjerederier. I vårt anbud utgår vi från att fartygen har ett restvärde efter avtalsperioden, annars skulle vårt pris bli alltför högt och vi skulle förlora upphandlingen. Varken vår anbudsnivå eller Trafikverkets ersättning påverkas av avskrivningstider.
- Investeringar i fartyg, kassaflöde under avtalsperioden och restvärde i fartyg ska tillsammans ge en rimlig avkastning i förhållande till risk – dessa är helt oförändrade oavsett avskrivningstider.
Vi har noterat att många hänvisat till en aktieanalys som Dagens Industri publicerade den 4 januari. Det är positivt att Dagens Industri visar intresse i vårt bolag, men tyvärr blandade de ihop kassaflödet från koncernens samtliga verksamheter (inte minst fartygsförsäljningar inom produkttank) med biljettpriser och avskrivningar, vilket blir missvisande.
Vi gjorde en uppföljande intervju som publicerades den 12 januari. Denna har inte fått lika stor uppmärksamhet, läs den gärna.
De ändrade biljettpriserna i Destination Gotland beror på extrema bränslekostnader, inte avskrivningar. Vi önskar alla lägre bränslepriser som ger Destination Gotland möjlighet att sänka snittpriserna.
Avslutningsvis vill jag lyfta att Gotlandsbolaget fortsätter att investera långsiktigt i Gotlands tillväxt, så som vi gjort historiskt. Vi utvecklar nästa generations vätgasdrivna fartyg, med vilka vi kommer att skapa förutsättningar för en fossilfri Gotlandstrafik.