Bedrövlig arbetsmiljö på färjorna

Det är många varningsklockor som ledningen inte lyssnar på.

När folk är utmattade, till och med sitter i sina hytter och gråter, är säkerheten i fara, menar skribenten.

När folk är utmattade, till och med sitter i sina hytter och gråter, är säkerheten i fara, menar skribenten.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Insändare2023-07-17 11:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

När jag började på DG var det svåraste med jobbet passagerarna. De flesta gör inget väsen av sig, det är minoriteten vi minns. De som är otrevliga, krävande, tar ut sin ilska på oss, som om förseningar och höjda priser är vårt fel.
Inget av det har förändrats. Men numera är det ledningen som är det största problemet.
 

Attityden från de iland mot oss ombord är bedrövlig. Scheman läggs som om det är robotar som ska gå dem (och facket godkänner dem vilket är en annan typ av kniv i ryggen). Problem som behöver lösas ignoreras då de iland inte anser det är ett problem. Att vi ombord som ska göra jobbat VET att det är ett, det är irrelevant. Tyvärr delas den synen även av många intendenter och pursers ombord, som också viftar bort sånt som påverkar arbetsmiljön.
Man är fast anställd eller timanställd. Jobbar man i poolen är man fast anställd men har ingen fast tjänst, utan hoppar mellan båtarna. Att förklara skillnaden blir för långrandigt men det räcker med att säga: I poolen jobbar 19 personer och 9 av dessa är sjukskrivna helt
eller delvis på grund av stress, utmattning och liknande! Inte ens det är varningsklockor som ledningen lyssnar på. Det har också funnits tillfällen, om än sällsynta, när sjukintyg inte godkänns vilket är mer än inhumant.
 

Allt detta påverkar säkerheten. När folk är utmattade, till och med sitter i sina hytter och gråter, är säkerheten i fara. Att många är timanställda, hoppar runt mellan båtarna och då byter skeppsnummer (det numret talar om vilken uppgift vi har vid en olycka) är inte heller bra.
De senaste åren har det blivit svårare att hitta folk till sommaren. Vi behöver cirka 140 stycken men i år blev det bara 120. Vi är alltså 20 man kort på tre båtar som går dygnet runt under högsäsongen. Även det påverkar säkerheten. Det anställs folk som inte är rätt för den
här typen av jobb där passagerarna vid en olycka måste kunna lita på att personalen vet vad de gör.
 

Varför är det svårt att rekrytera folk? Jobba en vecka, vara ledig en vecka borde vara perfekt för skolungdomar som vill tjäna pengar men ändå ha ledig? Därför att de jobbar en sommar, stressar och sliter, inser hur ouppskattade de är, hur mycket oförtjänt skäll de får av passagerare, och kommer aldrig tillbaka! Och ryktet sprids.
Senaste tiden har många ombord pratat om att söka annat jobb eller börja plugga. En del har redan slutat. Om det fortsätter kommer MÅNGA års erfarenhet gå förlorade och en i dag nästintill ohållbar situationen skulle bli värre!
DG: Ta hand om er personal så tar personalen hand om företaget.