Boendeinflytande viktigt för Gotlandshem

Svar till "Tyvärr hyresgäst i Gotlandshem".

Gotlandshem vill värna morgondagens hyresrätter.

Gotlandshem vill värna morgondagens hyresrätter.

Foto: Emil Lundberg

Insändare2021-11-22 16:19
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hej kära hyresgäst, det är väldigt tråkigt att höra att du på flera områden känner dig missnöjd och osäker med oss som hyresvärd. Men vi uppskattar att du delar med dig av dina tankar och funderingar.

Först och främst vill jag räta ut några av dina frågetecken: Boinflytande jobbar vi på Gotlandshem med dagligen, det är en viktig del i vardagsarbetet men också i våra stora projekt. Ett exempel är de trivsel- och trygghetsinventeringar som genomförs kvarters- eller områdesvis. Ett annat exempel är den enkät för kundnöjdhet som du i dagarna fått skickad till dig.
Vi vill värna om morgondagens hyresrätter. En av förutsättningarna för att hyresrätten som boendeform ska finnas kvar på lång sikt är att det ska vara möjligt att förvalta och vidareutveckla fastigheterna. För att det ska vara möjligt krävs en långsiktigt hållbar ekonomi.

Hyrorna är vår enda inkomst, de ska täcka alla våra utgifter. När kostnaderna för exempelvis vatten, värme och sophämtning blir större måste även hyrorna justeras. Därför sker en årlig hyresförhandling med hyresgästföreningen. Samtidigt är ambitionen att hålla nere övriga kostnader. Kostnaderna för fastighetsförvaltning har stigit under många år men hyresintäkterna har inte riktigt hunnit med i utvecklingen. Nu måste vi se till att intäkterna och utgifterna hamnar i balans med varandra. Och trots att det kanske är lite tråkigt att hänvisa till statistik varje gång frågan om hyror blir aktuell, gör jag det ändå: Hyrorna på Gotland ligger under Sverige-snittet.

Vi är mycket glada att vi nu kan erbjuda några av våra kvarterslokaler till uthyrning igen. Istället för att alla hyresgäster ska betala för hyreslokaler de eventuellt inte nyttjar anser vi att det är mer rättvist att den som nyttjar lokalerna – som med parkeringsplatserna – är den som betalar för det. Precis som när du kontaktar vår kundservice för frågor eller lämnar och hämtar lägenhetsnycklar är det vanliga kontorstider som gäller också när du hämtar och lämnar nycklar till våra kvarterslokaler. Alternativen för hyra av våra lokaler är en hel helgfri vardag, per timme under helgfri vardag eller också en hel helg, vilket även innefattar fredagskvällarna. Jag rekommenderar dig att kontakta vår kundservice på 0498 – 20 39 00 om du har ytterligare frågor kring lokalerna. 

Vi uppskattar mycket om du, och alla andra hyresgäster, fyller i den kundenkät som nu skickats ut. Vi tar dina åsikter på allvar och gör vad vi kan för att vara den bästa av värdar.