Sverige och hela världen vill få ner utsläppen ifrån biltrafiken och då ställer jag mig frågan: Vem är det som har planerat busstrafiken i Visby?
Det finns ju ingen logik överhuvudtaget i den planeringen. Det verkar som att man bara har gynnat en del kvarter och helt glömt bort att det finns stora vägavsnitt som helt saknar busstrafik. Hur kan det komma sig?
Är det för att det på kartan ser ut som att vägsträckorna är korta? Men i verkligheten är sträckorna mycket långa och innebär bekymmer för dem som behöver tillgång till busstrafiken– som unga, gamla, handikappade, långt till jobbet i ur och skur och snöstormar.
Nej, nu får det bli en förändring som innebär att alla ska kunna nyttja busstrafiken och som dessutom gynnar miljön.
Bor man längs med Söderväg så är det en mycket lång sträcka att gå in till city.
Det mest korkade i detta är att buss nr 10 går denna väg men den får man inte åka med för att det är en landsortsbuss. Kan det bli mer korkat?
Sedan har vi flera långa sträckor som helt saknar busstrafik, som hela Färjeleden, Visbyleden, Allégatan, Broväg, Follingboväg och varför har vi ingen fungerande trafik i innerstaden inklusive hamnområdet ner mot Almedalen och så vidare.
Detta är under all kritik och rimmar mycket dåligt i hur en fungerande kollektivtrafik ska bedrivas i en stad som Visby.
Gör om Gör rätt.