Nivån som Samres håller på hantering av sjukresor har nu definitivt sjunkit under en nivå som är acceptabel, både ur patientperspektiv men även ur vårdgivarperspektiv.
Jag arbetar som sjuksköterska och har varje vecka flera kontakter med Samres. Våra patienter är ofta mycket sjuka och är beroende av sjukresor för att ta sig till och från livsuppehållande behandlingar. Det finns oräkneliga tillfällen då Samres visat att de inte klarar av sitt uppdrag. Det finns ingen bil när man ringer och vill boka. De lovar återkomma. Allt som oftast är det ingen som ringer tillbaka, men när man själv ringer upp så finns en bokad resa, vilket alltså varken patient eller ansvarig vårdpersonal vet om. Ofta ändras restiden för patienten, ibland skjuts den fram flera timmar, och ingen hör av sig. Det innebär alltså att en redan sjuk och skör patient kan bli sittande i flera timmar i lasarettets entré utan att veta varför ingen bil kommit. Detta hände senast denna vecka!
Jag som ansvarig sjuksköterska kan inte lämna min patient ovetande om de får komma hem. I detta fall arbetade jag över i drygt en timme,som enbart gick till att samordna resan hem och eftersöka svar på när bil skulle komma. I ovan nämnda fall ledde Samres oförmåga att göra sitt jobb till lidande för patienten, övertid för undertecknad samt en enorm frustration och maktlöshet. Det innebar att en vårdavdelning som inte har patienten inskriven hos sig fick extra arbete, det innebar att min chef blev störd på ledig tid. Detta är bara en av många situationer som uppstått och kommer uppstå varje vecka tills någon tar tag i att förbättra detta. Vem har ansvaret för att gör det?
I entrén samma kväll satt ytterligare två äldre personer som skulle hem. Deras bilar hade inte heller kommit. En hade egen telefon och ringde själv flertalet samtal, blev kopplad hit och dit innan en resa tillslut blev bokad. Hur den andra personen kom hem vet jag inte. Andra patienter berättar om hur de får åka omvägar på 1-2 timmar för att lämna av patienter i andra socknar, och om hur de tvingas dela bil fast att det på intyg står tydligt skrivet att de ska åka ensamma av medicinska skäl. När skall detta tas på allvar? En ändring behövs NU!
Byt aktör för hantering av sjukresor!
En icke fungerande verksamhet på Gotland.
Foto: FREDRIK SANDBERG / TT
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.