Den 24 augusti skrev Lars Danielson på den här sidan, välformulerat och bra, om de goda tankar som Gotlands beslutsfattare har för att minska öns klimatbelastning. Men, frågade han, vågar Regionssyrelsens ordförande, eller Regionrådet i opposition, eller Landshövdingen, ta initiativ till det absolut enklaste sättet att göra något radikalt för att minska utsläppen?
Det skulle behövas att politiken och statens företrädare på ön pressar på för Destination Gotland är hopplöst senfärdig i den här frågan. De vill avvakta nästa avtal med staten, som ska börja gälla år 2027! Men utsläppsminskningen måste börja nu. Färjetrafiken står för hälften av utsläppen från transportsektorn. Gotlands Energipilot anger att vi måste minska utsläppen med 16 procent per år från 2020. (I fjol alltså!) Varje år är viktigt eftersom koldioxiden lagras i atmosfären. Åtgärder måste sättas in nu.
Enligt Trafikverkets uträkning kan man på varje avgång med 30 minuters extra gångtid eliminera hälften av utsläppen. Varför inte göra det då, på ett hyggligt stort antal avgångar?
När de nya färjorna kom innebar de att utsläppen av koldioxid minskade med 20 procent. Men det visade sig att de nya färjorna läcker metangas. Den bidrar trettio gånger mer till växthuseffekten än ett lika stort utsläpp av koldioxid. Därmed var de nya färjorna inte bättre än förra generationens färjor är vad gäller utsläpp av växthusgaser. Tråkigt. Men Destination Gotland kan väldigt enkelt bidra till att minska öns klimatbelastning genom att ge oss resenärer möjlighet att på vissa turer välja en något långsammare och mycket klimatvänligare resa. Att Destination Gotland inte gjort detta redan för flera år sedan är obegripligt.
Eva Nypelius, Meith Fohlin och Anders Flanking, Gotlands tunga makthavare, fick frågan vad som hindrar dem från att agera nu i Trafikrådet för att genom en marginell fartminskning radikalt minska utsläppen från färjorna.
Det är en berättigad fråga! Politikerna och statens företrädare på Gotland behöver göra väcka Destination Gotland. Bolaget gör olika bra miljöinsatser, men den enskilt viktigaste frågan för att radikalt minska utsläppen tar man inte itu med. Dags att Nypelius, Fohlin och Flanking nu kommer med ett konkret och övertygande svar på den fråga som Anders Danielson ställdes till dem redan den 24 augusti.
Dags att svara om utsläppen från färjorna
Kan man få Destination Gotland att marginellt sänka farten på några färjornas avgångar för att rejält minska utsläppen?
Lägre fart ger lägre utsläpp av koldioxid.
Foto: Olof Segerberg
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.