Dålig miljöpolitik slår mot företagen

Insändare2020-11-06 21:07
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Sveriges företag är beredda att göra sin del i den gröna omställningen. Klimatfrågan är viktig för småföretagen på Gotland och många har redan anpassat sin verksamhet för att vara en del av omställningen mot en mer klimatsmart ekonomi. Två av tre företag tänker sina utsläpp av växthusgaser, och nästan vartannat företag har redan vidtagit utsläppsminskande åtgärder, visar Företagarnas undersökning Hållbarhet som konkurrensfördel – småföretagen ställer om från 2019. 

Samtidigt händer det hela tiden nya saker på den politiska arenan. I budgeten för 2021 kom nya satsningar på det som kallas grön återhämtning. Regeringens satsningar, i samverkan med Centerpartiet och Liberalerna, har tydligt fokus på att minska utsläppen från inrikes transporter. Tyvärr läggs också förslag som slår hårt mot landets företagare. 

Ett av dessa förslag har ett namn som för tankarna snarare till en besvärjelse från Harry Potter-böckerna än till tjänstebilar, nämligen bonus malus-systemet. I korthet innebär systemet att fordon med låga eller inga koldioxidutsläpp erhåller en bonus vid köptillfället. Dessutom höjs malus-delen, det vill säga fordonsskatten. 

Sveriges och Gotlands småföretagare anser själva att de har störst möjlighet att minska sin klimatpåverkan genom sitt val av tjänstebil. Detta är rimligt då valet av tjänstebil är något som företagaren själv kontrollerar. I budgeten föreslås tvärtemot detta ökad beskattning av tjänstebil. Företagare som har gjort ett aktivt val och investerat i bilar som är bättre för miljön straffas. Långsiktigheten saknas.

De ständiga förändringarna är ett stort problem med bonus malus-systemet, och insikt om att villkoren för stad och landsbygd ser olika ut saknas. Systemets senaste skepnad innebär att det blir betydligt dyrare att köra bensin- eller dieselfordon, vilket slår mot de som antingen inte har råd att investera i ett nytt fordon eller de som bor och verkar i delar av landet där infrastrukturen brister. Laddinfrastrukturen längs vägnätet är i det närmaste obefintlig i många delar av landet. På hela ön finns det 150 laddpunkter, och möjligheten att tanka biogas är extremt begränsad. 

Om utvecklingen ska drivas av skatter måste infrastrukturen finnas på plats så att inte företagen straffas oavsett hur de agerar.  Det regeringen för fram i årets budget går emot de egna målen och ambitionerna. Gotlands företagare är redo att delta i övergången mot en mer klimatsmart framtid. Politiken bör hjälpa dem i detta, inte motarbeta dem.