DÄlig miljöpolitik slÄr mot företagen

InsÀndare2020-11-06 21:07
Det hĂ€r Ă€r en insĂ€ndare. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Sveriges företag Ă€r beredda att göra sin del i den gröna omstĂ€llningen. KlimatfrĂ„gan Ă€r viktig för smĂ„företagen pĂ„ Gotland och mĂ„nga har redan anpassat sin verksamhet för att vara en del av omstĂ€llningen mot en mer klimatsmart ekonomi. TvĂ„ av tre företag tĂ€nker sina utslĂ€pp av vĂ€xthusgaser, och nĂ€stan vartannat företag har redan vidtagit utslĂ€ppsminskande Ă„tgĂ€rder, visar Företagarnas undersökning HĂ„llbarhet som konkurrensfördel – smĂ„företagen stĂ€ller om frĂ„n 2019. 

Samtidigt hĂ€nder det hela tiden nya saker pĂ„ den politiska arenan. I budgeten för 2021 kom nya satsningar pĂ„ det som kallas grön Ă„terhĂ€mtning. Regeringens satsningar, i samverkan med Centerpartiet och Liberalerna, har tydligt fokus pĂ„ att minska utslĂ€ppen frĂ„n inrikes transporter. TyvĂ€rr lĂ€ggs ocksĂ„ förslag som slĂ„r hĂ„rt mot landets företagare. 

Ett av dessa förslag har ett namn som för tankarna snarare till en besvĂ€rjelse frĂ„n Harry Potter-böckerna Ă€n till tjĂ€nstebilar, nĂ€mligen bonus malus-systemet. I korthet innebĂ€r systemet att fordon med lĂ„ga eller inga koldioxidutslĂ€pp erhĂ„ller en bonus vid köptillfĂ€llet. Dessutom höjs malus-delen, det vill sĂ€ga fordonsskatten. 

Sveriges och Gotlands smÄföretagare anser sjÀlva att de har störst möjlighet att minska sin klimatpÄverkan genom sitt val av tjÀnstebil. Detta Àr rimligt dÄ valet av tjÀnstebil Àr nÄgot som företagaren sjÀlv kontrollerar. I budgeten föreslÄs tvÀrtemot detta ökad beskattning av tjÀnstebil. Företagare som har gjort ett aktivt val och investerat i bilar som Àr bÀttre för miljön straffas. LÄngsiktigheten saknas.

De stĂ€ndiga förĂ€ndringarna Ă€r ett stort problem med bonus malus-systemet, och insikt om att villkoren för stad och landsbygd ser olika ut saknas. Systemets senaste skepnad innebĂ€r att det blir betydligt dyrare att köra bensin- eller dieselfordon, vilket slĂ„r mot de som antingen inte har rĂ„d att investera i ett nytt fordon eller de som bor och verkar i delar av landet dĂ€r infrastrukturen brister. Laddinfrastrukturen lĂ€ngs vĂ€gnĂ€tet Ă€r i det nĂ€rmaste obefintlig i mĂ„nga delar av landet. PĂ„ hela ön finns det 150 laddpunkter, och möjligheten att tanka biogas Ă€r extremt begrĂ€nsad. 

Om utvecklingen ska drivas av skatter mĂ„ste infrastrukturen finnas pĂ„ plats sĂ„ att inte företagen straffas oavsett hur de agerar.  Det regeringen för fram i Ă„rets budget gĂ„r emot de egna mĂ„len och ambitionerna. Gotlands företagare Ă€r redo att delta i övergĂ„ngen mot en mer klimatsmart framtid. Politiken bör hjĂ€lpa dem i detta, inte motarbeta dem.