Sveriges företag Ă€r beredda att göra sin del i den gröna omstĂ€llningen. KlimatfrĂ„gan Ă€r viktig för smĂ„företagen pĂ„ Gotland och mĂ„nga har redan anpassat sin verksamhet för att vara en del av omstĂ€llningen mot en mer klimatsmart ekonomi. TvĂ„ av tre företag tĂ€nker sina utslĂ€pp av vĂ€xthusgaser, och nĂ€stan vartannat företag har redan vidtagit utslĂ€ppsminskande Ă„tgĂ€rder, visar Företagarnas undersökning HĂ„llbarhet som konkurrensfördel â smĂ„företagen stĂ€ller om frĂ„n 2019.
Samtidigt hÀnder det hela tiden nya saker pÄ den politiska arenan. I budgeten för 2021 kom nya satsningar pÄ det som kallas grön ÄterhÀmtning. Regeringens satsningar, i samverkan med Centerpartiet och Liberalerna, har tydligt fokus pÄ att minska utslÀppen frÄn inrikes transporter. TyvÀrr lÀggs ocksÄ förslag som slÄr hÄrt mot landets företagare.
Ett av dessa förslag har ett namn som för tankarna snarare till en besvÀrjelse frÄn Harry Potter-böckerna Àn till tjÀnstebilar, nÀmligen bonus malus-systemet. I korthet innebÀr systemet att fordon med lÄga eller inga koldioxidutslÀpp erhÄller en bonus vid köptillfÀllet. Dessutom höjs malus-delen, det vill sÀga fordonsskatten.
Sveriges och Gotlands smÄföretagare anser sjÀlva att de har störst möjlighet att minska sin klimatpÄverkan genom sitt val av tjÀnstebil. Detta Àr rimligt dÄ valet av tjÀnstebil Àr nÄgot som företagaren sjÀlv kontrollerar. I budgeten föreslÄs tvÀrtemot detta ökad beskattning av tjÀnstebil. Företagare som har gjort ett aktivt val och investerat i bilar som Àr bÀttre för miljön straffas. LÄngsiktigheten saknas.
De stÀndiga förÀndringarna Àr ett stort problem med bonus malus-systemet, och insikt om att villkoren för stad och landsbygd ser olika ut saknas. Systemets senaste skepnad innebÀr att det blir betydligt dyrare att köra bensin- eller dieselfordon, vilket slÄr mot de som antingen inte har rÄd att investera i ett nytt fordon eller de som bor och verkar i delar av landet dÀr infrastrukturen brister. Laddinfrastrukturen lÀngs vÀgnÀtet Àr i det nÀrmaste obefintlig i mÄnga delar av landet. PÄ hela ön finns det 150 laddpunkter, och möjligheten att tanka biogas Àr extremt begrÀnsad.
Om utvecklingen ska drivas av skatter mÄste infrastrukturen finnas pÄ plats sÄ att inte företagen straffas oavsett hur de agerar. Det regeringen för fram i Ärets budget gÄr emot de egna mÄlen och ambitionerna. Gotlands företagare Àr redo att delta i övergÄngen mot en mer klimatsmart framtid. Politiken bör hjÀlpa dem i detta, inte motarbeta dem.