Besöksnäringen vädrar morgonluft och tror på en bra säsong där bokningarna i dag är rekordstora. När vi lämnar två coronaår bakom oss så känns det spännande att se fram emot sommaren 2022. Många konstaterar att det var en rekordsommar 2021 men få har egentligen förstått varför. Corona säger man oftast och att fler valde att semestra i Sverige. Fartygen gick 2021 med reducerat antal passagerare och flyget låg i princip nere, så antalet möjliga stolar till Gotland var 25-30 procent färre än rekordåret 2019. Hur kunde det då bli ett rekordår när även maj blev förstörd av corona?
1: Det ena var att corona gjorde att våra besökare inte skulle göra många resor 2021, vilket fick dem att stanna i snitt cirka ett dygn längre än tidigare år, enligt siffror från Destination Gotland. Om ön har cirka 350 000 sommarbesökare så får vi cirka 350 000 nya gästnätter tack vare detta. Ställer man detta i relation till att Gotland har cirka en miljon kommersiella gästnätter på årsbasis så är detta betydande siffror. Snittiden man stannar är extremt viktig för en ö med begränsade kommunikationer.
2: Byte av vd på Destination Gotland från en fartygsman till en som är en marknadsperson har gjort att vi äntligen fått gehör för att bildäcken måste fyllas bättre. Det är inte ovanligt att fullbokade fartyg lämnar fastlandet med cirka 30 lediga bilplatser. Detta hörsammade den nya vd:n och jobbade framgångsrikt med förra året.
Jag har inga siffror men det är inte omöjligt att vi fått med 10 bilar extra i snitt per avgång till Gotland vilket i så fall givit oss cirka 73 000 extra gästnätter (räknat på 50 dagar och sju turer per dygn). Vet att Marcus Risberg och teamet på DG jobbar med att förbättra detta ännu mer 2022 och skulle man nå upp till 14 bilar extra per tur i snitt skulle det ge cirka 100 000 nya gästnätter till ett värde om cirka 100 miljoner mer i omsättning på ön. En bil extra ger cirka 7 300 extra gästnätter vilket antagligen är mer än vad Medeltidsveckan och Almedalsveckan ger extra till ön i gästnätter per år.
Med facit i hand kan man säga att historiskt har det dåliga utnyttjandet av bildäckskapaciteten kostat 1 miljon gästnätter på 10 år. Detta är ungefär samma antal som ön har totalt per år i kommersiella gästnätter. Nu ska man inte gråta över spilld mjölk och dåliga insatser utan i stället glädjas åt att vi har fått en kompetent ledare på öns viktigaste post för besöksnäringen.