Destination Gotland tar sikte på fossilfri trafik

Till år 2030 ska Sverige ha minskat utsläppen från inrikes transporter med 70 procent.

"Åtgärden kommer att minska utsläppen av koldioxid från fartygen med omkring 9 000 ton per år. Därmed ligger Destination Gotland före sin klimatfärdplan."

"Åtgärden kommer att minska utsläppen av koldioxid från fartygen med omkring 9 000 ton per år. Därmed ligger Destination Gotland före sin klimatfärdplan."

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Insändare2021-02-16 12:19
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hittills har mest uppmärksamhet riktats mot de framsteg som sker för att minska koldioxidutsläppen från bilar och lastbilar. Nästa stora klimatkliv handlar om utsläppen från sjöfarten. Även om sjöfarten står för en mindre andel av utsläppen inom transportsektorn, så handlade det 2019 om över 700 000 ton CO2 per år från inrikes sjöfart.  

För att ställa om sjöfarten krävs satsningar på ett teknikskifte till fossilfri framdrift. Det bästa alternativet för att åstadkomma kraftigt minskade utsläpp från sjöfarten är i dag övergången till biogas. Biogas är en förnybar energikälla som produceras från biologiskt nedbrytbart hushållsavfall eller restprodukter från jordbruks- och livsmedelsindustrin.  

Destination Gotland tog under 2019 och 2020 ett första steg mot fossilfri sjöfart i och med investeringen i två nya färjor som drivs med flytande naturgas, LNG, istället för diesel som är det traditionella drivmedlet. Med LNG-fartygen minskas utsläppen av koldioxid med upp till 20 procent, samtidigt som kväveoxidutsläppen minskas med 85 procent och utsläppen av svaveloxid nästan tas bort helt. Fartygen kan också drivas med flytande biogas. Tills i dag, har endast en liten andel biogas blandats in i bränsletanken.  

Nu tar Destination Gotland ett avgörande steg mot framtidens fossilfria transporter. Som första större färjeoperatör i världen, med både gods och passagerartrafik, börjar Destination Gotland med storskalig och kontinuerlig inblandning av biogas. Från och med denna vecka ökas andelen biogas från cirka en till tio procent, något som hade varit nästan omöjligt för bara något år sedan.  

Åtgärden kommer att minska utsläppen av koldioxid från fartygen med omkring 9 000 ton per år. Därmed ligger Destination Gotland före sin klimatfärdplan, där målet är att minska utsläppen av koldioxid från fartygen med 70 procent till 2030, jämfört med 2010.  

Ökad tillgång till biogas innebär en unik möjlighet att kraftigt minska utsläppen från sjöfarten och nå Sveriges klimatmål. Men två avgörande utmaningar återstår.  

För det första är det nödvändigt att produktionen av biogas fortsätter att öka. Det är därför positivt att regeringen ger stöd för ökad inhemsk produktion. Storskalig biogasproduktion på Gotland vore här en mycket välkommen och strategiskt viktig investering.  

För det andra måste biogas klassas som ett hållbart bränsle enligt EU:s kommande taxonomi. Här måste regeringen fortsätta driva på och bevaka Sveriges intressen.  

Vi är fast beslutna att ställa om till hållbar sjöfart. Senast 2045 ska Gotlandstrafiken vara helt fossilfri. Med politiskt stöd för ökad produktion av biogas, inte minst på Gotland, kan vi höja tempot och klara de svenska målen för klimatomställning.