Efter många besök under mer än 15 års tid sommar som höst/vinter, har jag och min fru fått nog utav ockerpriserna som Destination Gotland ger oss.
I vårt fall utgör en resa Bil+husvagn, två vuxna samt två hundar. Vid lägsta pris (mini) samt djurkupé landar en tur & retur-biljett på cirka 9000 kronor.
Att dessutom allt är dyrare på Gotland, naturligtvis på grund av fraktkostnader med mera, ger en utgift som många semesterfirare/turister backar ifrån.
Att dessutom näringsidkare samt bönder tvingas till fördyrande kostnader på grund av i mitt tycke oskäliga fraktkostnader är ännu ett sätt att reducera ett redan minskande antal producenter på Gotland.
Jag är ingen ekonom, jurist eller för den delen kunnig i något speciellt område, men det extra statliga bidraget från oss skattebetalare på grund av bränslekostnaderna utgörs av minst 200 miljoner kronor.
Har för mej att en resa med färjan förbrukar 38 kubikmeter bränsle, sålunda 76 kubikmeter tur & retur. Om man ser till världsmarknadens läge och beräknar en ökad kostnad på 10 kronor/liter så får en resa tur & retur höjd bränslekostnad på cirka 760 000 kronor.
Med ett extra statligt stöd på cirka 200 miljoner kronor så kör Destination Gotland mer än 260 turer (tur & retur) för det statliga stödet.
Att då höja biljettpriset i vårt fall med mer än 60 procent (från cirka 5500 till 9000) är helt oskäligt i mina ögon.
Även de bofasta på Gotland samt näringsidkare med flera är i samma sits och då vi har bekanta bofasta på Gotland så är sammankomster nu mer sällan än tidigare tyvärr.
Vad kommer hända i framtiden?
* Minskad turism?
* Färre näringsidkare?
* Färre jobb?
Dessa punkter kommer i slutändan innebära att yngre flyr ön och i takt med detta färre tjänster.
Att vända en sån trend brukar ta en generation minst.
Och till slut...
Vad kommer hända med året största händelse på Gotland? Nämligen Medeltidsveckan.