I-pads i skolan får elever att strunta i uppgifterna och smyga igång spel.
Jag har erfarit det. Elever som smyger igång spel på "sina" i-pads istället för att göra sina uppgifter. Jag tror att de här "individuella" i-padsen signalerar: det här är min, jag får använda den när jag vill. De kan ta hem dem, och förhoppningsvis ta med dem tillbaka till skolan.
Varje dag har jag erfarit att elever spelar på dem under lektioner, smugglar ut dem på raster och vid skarpt läge "råkar" starta om dem så att de blir obrukbara lång tid när de ska användas i skolarbetet. Det jag undrar nu är hur skolor tänker sig att elever ska förhålla sig till det som lockar dem, kanske mest?
Själv skulle jag vilja att skolan själv tillhandahöll i-pads från en vagn då det behövs i undervisningen, och att den kan ställas undan sen. Tror också att skolor gör olika i undervisningen. Men på riktigt tror jag att det bättre än nu behöver styras upp då unga i dag har ett stort – kanske osunt – behov av "sina skärmar" och har svårt för ett "nej" generellt i situationen.