Ö-läget ger särskilda förutsättningar när det gäller regional utveckling och krisberedskap.
Den nya regeringen har gjort en rivstart när det gäller beslut som rör Gotland. Ett tidigt och viktigt besked var att Bromma flygplats ska finnas kvar. Uppdrag har också getts till Svenska kraftnät att utöka elöverföringskapaciteten till ön, vilket de avser göra med två nya kablar. Dessutom har Myndigheten för samhällsskydd och beredskap pekat ut cementindustrin på Gotland som riksintresse för totalförsvaret.
Nu tar regeringen nästa steg vad gäller Gotlands infrastruktur och tillgänglighet. Det är tydligt att Gotland är beroende av att Visby hamn är tillgänglig året runt. Om hamnen av något skäl inte kan anlöpas finns i dag inte ett fullgott alternativ. Det är främst av beredskapsskäl en begränsning som regeringen inte bedömer är tillfredsställande.
Därför ges nu Trafikverket i uppdrag att analysera förutsättningarna och bedöma kostnader för reservhamnskapacitet på Gotland. Myndigheten ska leverera svar på vilken lokalisering som skulle ge bäst förutsättningar, hur finansiering kan möjliggöras och i allt detta samråda med berörda intressenter som Fortifikationsverket, Försvarsmakten och Länsstyrelsen.
Befolkningen och företagen på Gotland, samt samhällsviktiga verksamheter kopplade till Gotland, är beroende av sjötransporter till och från ön. Med detta nya uppdrag adresseras behoven av krisberedskap och civilt försvar, som förtjänar större uppmärksamhet, kopplat till det försämrade läget i vårt närområde. Så tar regeringen ansvar för att bygga motståndskraft i den allvarstid vi nu befinner oss i.