Får Trafikverket ha oskrivna regler?

Insändare2020-09-04 11:40
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nu när hösten närmar sig blir också färjeturerna över Fårösundet sämre, vilket det blir varje år. Förra hösten hade jag och några till en lång konversation med Trafikverket vilket ledde till ingenting. 

Det började den 11 september när jag frågade :

"1. Vad bestämmer om det går en extratur när inte alla bilar kommer med?  
2. Under början på juni och slutet på augusti går man med en färja, en besättning och då går man varje halvtimme dagtid. Under september-maj har man uppehåll kl 9 och 12.30 för måltidsuppehåll. Äter man inte under några veckor i juni och augusti eller vad beror det på att man gör så?
Sedan måste Trafikverket inse att människor kommer redan i maj och stannar in i september. I maj var det under all kritik med timslånga köer och bara en färja. Även nu är det ibland så att man inte kommer med.


Dessutom är det så uselt skyltat att varje dag ställer sig bilar i förturskön, även om det bara står enstaka bilar i den ordinarie. Ofta ställer man sig även i körfilen ner till hamnen och blockerar trafiken. Så kan man inte ha det. Skärpning. 

Det skulle bli så bra 1996 när bron avskrevs för femtielfte gången. Det skulle bli flerfiliga p-platser till färjan på båda sidorna, trafikljus med upplysning om förväntad väntetid och så vidare. Det som kom upp var några neonskyltar där avgångstiderna ses och som håller på att falla sönder redan. Ordning och reda lovade ni. Men det är tvärtom, kaos vissa dagar".

Svaret dröjde och jag fick tjata innan de svarade på mina frågor. När det väl kom, undertecknat Emma Andersson, gav det fler frågetecken än svar. De gömde sig bakom ”dom riktlinjer som finns i en rapport: Funktionella krav för allmänna färjelinjer. Rapporten säger att man inte ska utföra en dubbleringstur om antalet fordon som inte kommer med på en färjetur är X antal fordon. För Fåröleden så är det 10 eller fler fordon som inte kom med.” 

På frågan om måltidsuppehåll kunde hon inte svara för ”det handlar om personalens integritet”.

 

Den tredje november fick jag kännedom om att flera Fåröbor hade haft liknande funderingar som jag.

En boende ifrågasatte den 13 oktober varför färjan inte gick extratur när bilar inte kom med turen. Speciellt till de turer när färjan har måltidsuppehåll blir det köer där alla inte kommer med. 

Fårö Utveckling AB (FUAB) fick detta på sitt bord och föreslog att förturen för Fåröbor skulle gälla hela året. Förturen gäller i dag 1 juni till 15 augusti, vilket alla Fåröbor inser är alldeles för kort tid. Dagens turistsäsong är i dag längre än för 20 år sedan vilket innebär att färjeköerna ökar redan i mitten på maj och varar till en bit in i september. 

Trafikverkets Magnus Pöldma svarade den 13 oktober så här på frågan om extratur:

”Tidigare var det så att vi oftast körde en dubbleringstur om någon blev lämnad efter en full färja. I vårt nya avtal med Trafikverket ställs i dag högre krav på miljö och vi ska numera göra en samhällsekonomisk bedömning huruvida vi ska köra eller inte. I Fårösundsfallet måste det minst vara 5 kvarlämnade bilar eller 9 dito passagerare för att vi ska genomföra en dubblering. I beräkningen tas hänsyn till en turs bränslekostnad och CO2-kostnad mot kostnaden för en persontimme (ASEK 6.0, Kap 13. Väntetiden i detta fall (5 bilar) är beräknad på en halvtimmes väntetid.”

I ett kompletterande mejl skriver han 6 bilar och 10 passagerare. FUAB frågar den 30 oktober hur färjepersonalen kan veta hur många personer som sitter i bilarna? Det kan ju vara 10 personer i 2 bilar.

Då jag fick reda på detta skrev jag ett nytt mejl där jag frågar varför vi har fått olika svar när det gäller antalet bilar som krävs för att en extratur ska gå. 5, 6 eller 10 fordon. 

Jag ifrågasätter också hur färjepersonalen kan se hur många personer som sitter i bilarna från färjehytten. Med det menar jag att vi måste ha förtur året runt. Dessutom vill jag ha svar på hur det kan komma sig att man måste ha måltidsuppehåll så att vi inte får en 9.30-tur och en 12.30-tur september-juni medan man klarar att köra de turerna under samma förutsättningar under några veckor i juni och augusti när det bara går en färja med en besättning. 

Vidare undrar jag över att om det nu är miljöskäl som gör att man drar ner på turerna så borde i rimlighetens namn de flesta turerna vara just beställningsturer och att man kan gå med tre färjor nonstop under några veckor på sommaren. Detta snålande gör en bro alltmer aktuell.

I november svarade äntligen Trafikverket på mitt mejl. Svaret på turerna 9.00 och 12.30 handlade inte längre om miljö eller måltid utan nu var det rent ekonomiskt att Trafikverket inte ville ge färjerederiet mer pengar. Nu hade man alltså ändrat sig där. Men de hade fått pengar för tre färjor på sommaren. Men man kunde tänka sig att ta bort andra turer för att istället lägga in en tur 9.00, hur det nu skulle göra det bättre? Om vi vill ha förtur året runt så är det Transportstyrelsen som man ska be om det, var svaret.

Eftersom svaren nu var delegerat från Transportstyrelsen till Färjerederiet så kunde inte Färjerederiet göra något åt frågan om bro eller inte för det var Trafikverket som ansvarade för det. Smart gjort av Trafikverket att knuffa ut sina egna frågor på underchefer som inte har bestämmanderätt. 

På min fråga varför man snålar med vinterturlistan ställde sig besvararen frågande då de inte minskat ner på den. Men det var inte det som var frågan utan varför det var och har varit så snålt med turlistan vintertid.

21 november mejlar jag igen om varför jag inte har fått något svar på hur många fordon som krävs för att de ska gå extratur. Stefan Wallgren svarar redan den 25 att det är 6 bilar och 10 fotgängare som gäller. Observera fotgängare och inte passagerare som man sagt förut.

Då jag vill se beslutet och få det hemskickat till mig mejlar jag igen. 28 november mejlar platschefen vid färjan att jag är välkommen in för ett samtal. Men jag vet av erfarenhet att om man inte får allt på papper så är det lätt att neka till att man sagt så och så.

Den 1 december fick jag äntligen svar på antalet bilar och fick se 60 sidors kompendiet med riktlinjer. Det finns inget antal bilar angivet utan det ska tas beslut på varje färjelinje för sig!

Men det finns inte på papper? Hur kan en statlig myndighet få göra så? Och ska det behöva ta tre månader för en myndighet att ge mig svar? Men jag förstår dem, har man tagit beslut på en höft utan att ha skrivit ner dem i dokument förstår jag att de inte ens själva visste vad som gällde. Å andra sidan gäller inte sexbilarargumentet juridiskt så länge det inte är beslutat i pappersform så frågan är om det går att anmäla?

PS: i dagarna fick jag veta att Fårö Framtid fått svar att det är 8 bilar som gäller. Undrar hur många det är nästa månad? DS