Färdtjänst med förhinder

Öppet brev till Jyrki Vainio, chef för regionens kollektivtrafikenhet

Ett av fiken i Fårösund. Att åka färdtjänst från Visby till Fårösund gick bra, men returresan var en annan femma, menar insändarskribenten.

Ett av fiken i Fårösund. Att åka färdtjänst från Visby till Fårösund gick bra, men returresan var en annan femma, menar insändarskribenten.

Foto: David Skoog/Arkiv

Insändare2021-07-23 05:30
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Min mor (född 1924) hade i god tid bokat en färdtjänstresa från Jungmansgatan till Fårösund. Samtidigt bokade hon även en återresa från Fårösund till Jungmansgatan. Resorna skulle ske måndagen den 12/7. 

Operatören på DRT lovade mor en utresa kl. 10.00 och en återresa kl. 16.00. För att vara säker bad mor att DRT-operatören att tydligt repetera de utlovade resorna. 

Allt var frid och fröjd. Dagen kom och färdtjänstbilen kom i rätt tid och hämtade mor. Mor träffade släktingar och hade det trevligt i flera timmar. Snart var klockan 16.00 och de väntade på att bilen skulle dyka upp.

16.00 ingen bil. 16.15, nej ingen bil. 16.30, fortfarande ingen bil. Släktingen ringer DRT och får veta att ingen återresa är bokad. Hon protesterar men operatören säger att tyvärr finns ingen resa bokad men hon hjälper gärna till att fixa en bil. Ursäktar sig och säger, nu har jag bokat en bil till er, den kommer kl. 21.15. Alltså fem timmar senare än utlovat. Hur mycket de än protesterar så finns ingen annan lösning.

Släktingen som är 79 år gammal tar min mor i bilen och kör till Visby och hela vägen tillbaka. Mor är 97 år, har lite krämpor men hjärnan och minnet är lika friskt som hos en 25-åring.

Jyrki, är de inte dags att ta tag i det här på allvar nu? En sån här händelse kan du väl inte vara särskilt stolt över?

Tacksam för svar i tidningen.