Fåröcyklist – en tvist

Världsmästerskap i cykelbanor skulle passa nu när folkhemmets framgångspryl bilen gjort folk fartblinda.

"Trots att vägen upptas av fotgängare med barnvagn, romantiska par cyklande i bredd och varningstrianglar framför dikeskörda bilar som visar ödet man kan få dela."

"Trots att vägen upptas av fotgängare med barnvagn, romantiska par cyklande i bredd och varningstrianglar framför dikeskörda bilar som visar ödet man kan få dela."

Foto: Martina Holmberg / TT

Insändare2021-06-29 06:42
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är något fel då traktorn inte längre skapar respekt på vägarna och bussen inte går när turistsäsongen är slut. Min cykelväg till affären går igenom Ödehoburgas Kulturstig vilket får en att må bra men när man kommer ut på vägen hamnar man i ett helvete. 

Satan har flugit i bilister och deras körlektioner far åt fanders. Hastighetsgränsen bryts då bilar likt ”lit de parade” dyker upp får de hjärnsläpp och det märks att de fått Kellogspaketets körkort.

De måste hinna med exakt den färjan som de bilar de möter har kommit med. Som att slå sig fram med en bajonett om man ska med pendeltåget. Trots att vägen upptas av fotgängare med barnvagn, romantiska par cyklande i bredd och varningstrianglar framför dikeskörda bilar som visar ödet man kan få dela. 

Ingen vågar knysta ordet hänsyn, med ett fingerknäpp önskar de vingar som kan lyfta dem från ansvarstagandet. Färjepersonal borde vägra att släppa på fartdrullar som förväntar sig färjan som en broms. Boende på denna sträcka vågar sig ej ut på vägen ens med traktor. Hela södra Fårö är som färjans dammsugarinsug då allt på norra hägrar. 

Mer respekt skulle uppnås om man bad Trafikverket att utforma ”Advisory bikes lanes”. Ingen skulle då köra ihjäl någon! Vilket krävdes på Öland, så man nu lägger cykelvägar utmed farleder! Men Trafikverket är fokuserat på floran som ska växa ut på körbanan! Konceptet att dela upp befintlig väg genom att rödmarkera sidorna finns i Holland i fartsänkande syfte och de har lyckats. 

Fårö slits sönder av en brofråga som tydligen bara ska byggas för dem som har tider att passa. Då det fortsatt är en ö bör färjepersonalens arbete att hålla liv i sjökunskapen uppmuntras. Paradoxen är om man månar för färjan så skulle man förakta den arbetande Fåröbon, medan stockholmaren välkomnar om Fåröbon dyker upp i Slussenfrågan som miljöengagerad. 

Med bron kommer ön krympa, då man bryr sig lika lite om den som om en rondell. Cyklister förvandlas till försökskaniner då de tar plats för att markera status. Cyklar gotlänningar lika lite som bönder badar? Då Gotlandsradios reporter sa: ”Cyklister kanske måste ha körkort” påpekade forskaren att skyltningen oftast riktas till bilister. 

Töntstämpeln med att bära cykelhjälm är bestående men man bör dock svälja sin stolthet då man i hjälm står i diket och väntar ut fartdårar. Töntigast blir öns miljöprofil, då bussen inte tillåts att ta med elcykel.