Fårösund vill inte backa framåt

Skolrådet i Fårösundskolan arrangerade under våren 2020 möten med de politiska partierna.

Det finns olika vägar att gå, även ner i diket.

Det finns olika vägar att gå, även ner i diket.

Foto: Henrik Holmberg / TT

Insändare2020-09-10 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Samtliga partier representerade i Region Gotland deltog med ett varierat och brett utbud av representanter. Politikerna fick, i för båda parter givande samtal, ta del av föräldrarnas åsikter i skolfrågan. En skriftlig sammanfattning av skolans betydelse för bygden och norra Gotland gavs ut till alla berörda.

Nu har förvaltningens förslag presenterats och på det följer en mycket viktig demokratisk process. Det återstår att se hur den kommer att utvecklas och vad som slutligen blir verklighet. 

Vi vill med detta presentera ett axplock från forskningsläget:

Projektledare Cecilia Andersson (Hela Sverige skall leva, utförd 2011–2014) sammanfattar efter studier av 13 skolor på olika håll i Sverige: ”När beslut fattas om skolan tas sällan barnperspektivet eller långtgående konsekvenser med i beräkningarna. De som vill se större skolenheter använder argument som att det är svårt att få behöriga lärare till små skolor, den lilla skolan kostar mer och att elever i små skolor inte utvecklar sina sociala förmågor. 

Från forskningen kan man läsa det motsatta. Väldigt ofta beläggs småskolor med kostnader enligt schablonsiffror. I riktiga pengar kostar de här byggnaderna väldigt lite för kommunen och skattebetalarna, tjänstemännen missar att ta i beaktande bland annat kostnader för skolskjuts, ombyggnation, överblivna lokaler samt intäkter om föräldrar och barn lämnar kommunen.” 

Sammanfattning Åsa Morberg, docent i didaktik, forskare Stockholms universitet, högskolan i Gävle: "Trenden att satsa på stora skolor i centralorter och lägga ned skolor i ytterområden är ett stort misstag. Det är absolut inte skolans storlek som ensam avgör undervisningens kvalitet. Det är förödande för landsbygden att förlora sin skola. Trenden går åt motsatt håll i bland annat USA och Tyskland. 

Inga entydiga forskningsresultat finns, som i dag kan legitimera nedläggning av små skolor och etablering av stora skolor. Stora skolor är inte attraktivare arbetsplatser för behöriga lärare än små skolor. De höga löner som erbjuds i stora skolor på centralorter, kan naturligtvis erbjudas även lärare som väljer de små skolorna.

Skolrådet i Fårösund fortsätter med tillförsikt sitt arbete, inbjudan till uppföljande politikermöten har redan gått ut. Vi har kloka politiker på Gotland, det fick vi bekräftat vid våra möten. Frågan är vilka av dem som blir kvar efter nästa val om förvaltningens förslag klubbas igenom. Även det återstår att se. Vad vi redan nu vet är att Fårösund och norra Gotland vill gå framåt in i framtiden, vi vill inte backa framåt.