Fjärrvärme på Gotland – ocker eller till allmän nytta? 

På tre år har Gotlands Energi höjt fjärrvärmetaxan med 30 procent. En utveckling som måste få ett slut, om inte fjärrvärmens ställning ska undergrävas ytterligare.

Värme ut och pluring in.

Värme ut och pluring in.

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Insändare2024-10-04 18:21
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Precis som vatten och avfallshämtning är fjärrvärme en allmännyttig tjänst som inte går att göra avkall på. Att byta fjärrvärmeleverantör är inte heller möjligt, då det är ett naturligt monopol. Som kund kan en bostadsrättsförening inte göra annat än att förlita sig på att taxan hålls på en rimlig nivå, enligt monopolets spelregler. Så är dock inte fallet. 

Under september har Gotlands Energi informerat sitt kundkollektiv om 2025 års fjärrvärmetaxa. Höjningen på 13 procent träder i kraft vid årsskiftet, och innebär att bolaget höjt taxan med 30 procent på tre år. Utan möjlighet för kunderna att påverka taxans nivå, trots Gotlands Energi medlemskap i Prisdialogen. 

Dialogen genomförs varje år och ska i teorin stärka kundens ställning genom att bland annat motverka kraftiga prisökningar. I praktiken visar de senaste årens kraftiga taxehöjningar att såväl Prisdialogens som monopolets spelregler är satta ur spel. I stället är det ägarnas direktiv som styr.  

De senaste årens höjningar har motiverats med en orolig omvärld och höga kostnader. I förlängningen är det Gotlands invånare, de tusentals gotlänningar vars hem värms upp med fjärrvärme, som finansierar de kraftigt höjda värmetaxorna genom ökade boendekostnader. 

Fjärrvärme är i grunden ett uppvärmningsalternativ med många fördelar. Den är driftsäker, har ett jämförelsevis lågt klimatavtryck och har länge även varit kostnadseffektiv. Vår region behöver mer fjärrvärme, inte mindre. Om prisutvecklingen fortsätter är risken att fjärrvärmens ställning undergrävs, och allt fler bostadsrättsföreningar väljer mer prisvärda eldrivna värmekällor. Det vore olyckligt då det riskerar att sänka takten i regionens klimatomställning, samtidigt som vi står inför stora effektutmaningar i elnätet.  
 

Men framför allt handlar det om att aktörer som verkar på en monopolmarknad har ett stort ansvar. Det är hög tid att Energimarknadsinspektionen säkerställer att monopolets spelregler följs. Precis som energi- och näringsminister Ebba Busch kommenterade i våras så ska människor känna sig trygga med att de inte betalar oskäliga priser för att värma sina hem. Se nu till att detta inte bara blir tomma ord. Värme är trots allt en allmännyttig tjänst.