Det som driver på är EU:s koldioxidskatter och planer på att tullbelägga klimatbelastande produktion. Det är knappast så att en global jätte som Heidelberg Cement plötsligt blivit miljövänner. Business och pengar styr.
Men det är jättebra att det satsas. Är då Slitefabriken den optimala att satsa på?
För planerna behövs jättesatsningar i elnätet. Det är redan ett problem med överföringen till Sydsverige. Energin i en kommande tredje kabel borde gå till fastlandet från havsbaserade vindkraftsverk och inte tvärtom! Väger man även in att storbolagen betalar ett lågt elpris, knappt någon energiskatt och att staten och nätägarna får betala förstärkningen så är det en dålig affär. Miljömässigt innebär det att
Säg den politiker som vågar säga NEJ, när nuvarande brytningstillstånd löper ut. Fortsatt brytning – mindre grundvatten. Transporterna kommer att öka drastiskt. Lika mycket koldioxid avskiljs som producerad cement dvs. ca 6000 ton/dag. I flytande form skall den sen transporteras till Norge och pumpas ner i berggrunden. Till detta har vi alla andra transporter av kol, flygaska, plastsopor och däck mm. De sistnämnda kallas på cementas nysvenska för ”alternativbränslen”. Sedan skall den största delen av cementen skeppas till fastlandet. Fabriken i Slite är även ålderdomlig och felplacerad då enorma mängder spillvärme inte återvinns.
Vad bidrar då Cementa med till ön och nationellt rent ekonomiskt!
Bolagsskatter – troligen låga.
Elskatter – 0,5 öre/kWh.
Brytningsavgifter – 0,2 procent av brytningsvärdet.
Kvar blir löneskatter från 230 anställda och från underentreprenörer.
Ekonomiskt är det en dålig affär för staten och skattebetalarna. Miljömässigt vore det bättre att bygga en ny fabrik i Norge eller på svenska västkusten så kan koldioxiden pumpas direkt till de gamla oljefälten. Till sist även en säkerhetsaspekt: Om det, en vindstilla dag i Slite, blir ett massivt koldioxid utsläpp på till exempel 10 000 ton, finns risk för många dödsfall. Olyckor händer, se bara när Cementas jättelika plastlager brann för några år sedan.
Nej min slutsats är klar. Avveckla och låt flyttlasset gå!