Oroade har vi sett en utveckling där allt fler människor utsätts för bedrägerier. Bedragarna blir alltmer förslagna och lurar allt fler. Det drabbar den utsatte hårt. Det är en stor tragedi att bli berövad sina sparpengar. Därför måste vi reagera på den oroande utvecklingen.
Det kan inte helt bero på den enskilda människan att banksäkerheten felar.
Kriminella personer har hittat en lukrativ bransch genom att lura många människor på deras sista besparingar. Vilket har fört med sig djupa trauman hos de utsatta. Ibland så djupa att man valt att ta sitt liv. Många väljer att inte berätta ens för sina närmaste eller släktingar. Skammen att ha blivit lurad sätter djupa spår och är tung att bära. Att alltid försöka göra rätt i samhället och att ha lyckats spara lite pengar har varit en trygghet. Och plötsligt är den borta.
På relativt kort tid har stora förändringar skett. Teknikskiftet där nu mycket ska ske digitalt har förändrat bankvärlden och ställer stora krav på alla kunder. Att förstå och hantera tekniken rätt är inte lätt, men är enda sättet du kan hantera dina besparingar. Osäkerheten i hanterandet gör då att många blir lätta offer för bedragarna. Polisanmälningarna fortsätter att strömma in. Tragedierna sprider sig. Hur bankerna själva hanterar sina inkommande klagomål och krav på att få tillbaka försvunna besparingar kan väl sammanfattas i några ord som en kvinna fick i ett svarsbrev. ”Ni har agerat grovt oaktsamt och klandervärt!”
Ligger något ansvar hos bankerna, som har drivit på teknikskiftet?
Så här skriver Högsta Domstolen i Mål: T 4623-21
Beslutsdatum 2022-06-21 Prejudikat En konsument lämnade till följd av ett bedrägeri ut koden till sitt BankID och svarskoder från sin bankdosa. Agerandet möjliggjorde flera transaktioner från konsumentens konto. Omständigheterna har ansetts vara sådana att konsumentens handlande var grovt oaktsamt men inte särskilt klandervärt. Banken ska därför i allt väsentligt återställa kontot till den ställning det hade haft om transaktionerna inte hade genomförts.
Högsta Domstolen fastslår att konsumenten har rätt till återställning av konto även om konsumentens handlande i samband med bedrägeriet varit grovt oaktsam.
Det viktigaste med detta prejudikat är att man fastslår bankens vidgade ansvar.
För de allra flesta innebär teknikomställningen in i den digitala tillvaron lättnader och ett enklare liv med bättre kontroll på sin ekonomi. Men baksidan har inneburit brister i säkerheten så att bedragarna har hittat en nisch och möjliggjort brottslig verksamhet.
Bankerna måste ta ett större ansvar. Bankerna tillsammans med staten måste gå före i arbetet att skapa säkra banksystem.