Fordon borde räknas färjan till godo

Insändare2021-09-30 12:44
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Att enbart se på fartygets utsläpp är inte rätt och ärligt. Man ska väl jämföra fartygets utsläpp med det sammanlagda beräknade utsläppet från bilarna, person-, service- och lastbilar, som fraktas på fartyget.
Bilarnas sammanlagda utsläpp beräknas för en körning i hastigheten 50 km/tim som om bilarna körs på motorväg. Samma fördelning mellan bensin-, diesel- och elbilar som fraktas på fartyget. Genomsnittsberäkning av verkligt antal fraktade bilar av de olika typerna bil. Antal bilar per fartygstransport är genomsnittet på år. Hur stort blir detta totala utsläpp bilar och lastbilar?
Jämför detta beräknade utsläpp från bilarna med utsläppet från fartyget under en genomsnittlig fartygstransport.
För att också jämföra bilarnas utsläpp med utsläppen i andra regioner i Sverige, som enbart har landsväg att köra på, så gör samma typ av beräkning. Bilarnas utsläpp bör då beräknas med en högre körhastighet, 90 km/tim, den verkliga genomsnittliga hastigheten på en motorväg.
Det här visar att vi har lägre klimatavtryck vid resor Visby-fastlandet eller vice versa än andra regioners klimatavtryck för bilkörning.
Jag är inte kompetent att beräkna utsläppen men det kan säkert någon annan person. Min känsla är att i dagens trafik är fartygets utsläpp låga så sänkning av fartygets hastighet är inte rätt, kanske till och med kan höja farten. Har jag fel?