Fordon kan ta oss ur lågkonjunkturen

Det är lastbilen och personbilen som kan ge oss de förutsättningarna.

Tommy Letzén.

Tommy Letzén.

Foto: Pressbild

Insändare2023-03-26 11:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vardagslyx eller att sätta guldkant på tillvaron är nog inget som många tänker på just nu. Världen befinner sig i tuff situation. Ingen kan säga hur svår och långvarig den ekonomiska nedgången blir. Då blir det viktigt att skapa bästa möjliga förutsättningar för att vi ska kunna ta oss igenom de kärva tiderna.

Om det ska vara möjligt måste man komma ihåg att resor och transporter inte är någon lyx, utan en grundförutsättning för att samhället ska fungera. Varorna måste komma fram i tid och människor måste kunna ta sig till jobbet. Många behöver också bilen i arbetet. Det gäller naturligtvis inom transport och logistik, men även i branscher som man kanske inte först tänker på som vården och byggsektorn. Varken näringslivet eller den offentliga välfärden skulle fungera en dag utan bilen.

Personbilen är också det vanligaste transportmedlet för både lokala, regionala och långväga resor. Åtta av tio personresor görs med bil. För att arbetsmarknaden ska fungera så bra som möjligt krävs att fler kan ta jobben där de finns. I många fall innebär det arbetspendling. Det måste då vara möjligt att ta sig till arbetsplatsen inom rimlig tid. Att skapa bra möjligheter för att äga och att använda bil i vardagen är därför viktigt för att vi ska kunna klara av lågkonjunkturen.

Utan bilpendling skulle dagens 69 lokala arbetsmarknader bli uppdelade i 257 stycken enligt en rapport som Motorbranschens Riksförbund, MRF, varit med och tagit fram. Skåne skulle exempelvis delas upp i 28 istället dagens sju lokala arbetsmarknader. Detta skulle innebära en kraftig begränsning av möjligheten att skaffa ett jobb för många. En stor välståndsförlust för hela samhället.

Det är därför angeläget att skapa goda förutsättningar för bilen. En viktig del i detta finns redan på plats, då riksdag och regering valt att behålla reseavdraget och dessutom höja milersättningen, vilket gör det mer anpassat till de faktiska kostnader som bilpendling är förenat med. Men mer måste göras, inte minst i form av investeringar i laddmöjligheter och modern väginfrastruktur. Branschen har lösningar för en hållbar individuell mobilitet och har satsat stort på bland annat kompetens, utrustning och lokal laddinfrastruktur för att hjälpa kunderna att göra kloka val. 

Den generella planeringen från stat, region och kommun behöver utgå från bilen är grunden för resandet i Sverige och det finns en mängd lösningar framåt för hållbar mobilitet, inte bara batterier. Om stat och bransch ser samma långsiktiga mål så skapas bra förutsättningar för ljusare tider framöver.