Signaturen Mr Walker skrev en uppslagsrik och initierad insändare med förslag hur utsläppen från färjetrafiken kan minskas. Han visar att utsläppen har ökat jämfört med den tidigare generationen färjor. På det svarar Destination Gotlands VD med till intet förpliktande tal om kommande ny teknik och att man blandar in 10 procent biogas i naturgasen (vid de turer då man inte kör på diesel). Den förbättringen äts upp av metangasläckaget från gasfärjornas motorer.
Allt Destination Gotlands VD har att komma med till svar på en välgrundad kritik är vaga förhoppningar om att det blir förbättringar i framtiden. Men klimatkrisen är här nu och utsläppen måste minska nu. Hans inlägg är ett typexempel på ”green washing”; det vill säga att ett företag i sin marknadsföring framhäver någon enstaka miljöförbättring samtidigt som de verkliga problemen kvarstår.
Sen tillägger direktören att han nu ”drar ett streck i debatten”. Han kungör att Destination Gotland inte tänker delta i diskussionen om hur färjornas utsläpp ska minskas. Man har misslyckats och smiter med svansen mellan benen.
Förlorare sätter streck i debatten
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.