De vill att politikerveckan tidigareläggs och flyttas till vecka 26. De anser även att förkorta veckan till fyra dagar, med start på tisdagen. Med detta initiativ kan man undra om målet är att skapa ett digitalt Almedalen? Eller rent av flytt till Stockholm? Heder åt nuvarande ledning som sagt nej till ett ”Digitalt Almedalen” detta år när Coronapandemin satt stopp för vår politiska mötesplats.
Almedalsveckan har vuxit fram och utvecklats under de senaste 50 åren. Den har med tiden visat sig vara den mest betydelsefulla för Gotland och vår turism. Detta vill vissa krafter nu ändra, vilket i min mening är att söndra ett starkt varumärke.
Jag anser att medias betydelse är av största vikt. SVT, Sveriges Radio, TV4 med flera behöver vara på plats minst tre dagar innan veckan startar för att ”rigga” sin utrustning. Genom att flytta veckan kommer vi att lägga krokben för denna mycket viktiga mediala uppmärksamhet. Ingen tror väl att dessa förberedelser dras igång på självaste midsommarafton?
Seminarier som är en stor del av veckan arrangeras till stor del av företag och ideella föreningar. Dessa seminarier ger fler besökare och större intresse för veckans huvudsyfte, att diskutera politik. Företagens engagemang bygger självfallet på att det finns tid att delta. Veckan innan midsommar satsar många av dessa företag allt på försäljning och inköp inför sommarens semestrar. Efter midsommar fokuserar många på nödvändig rapportering och avstämning. När detta är avklarat finns tid för deltagande i Almedalsveckan. Av egen erfarenhet vet jag att ideella föreningarna planerar in sin semester efter Almedalen. För alla företag, föreningar och tillresta besökare ligger veckan helt rätt i tid vilket skapar ett stort intresse för Almedalsveckan.
Till Gotlands Besöksnäring – Argumentet att veckan är för lång, sansa Er!
Efter kommande val är det troligen två, om inte tre, partier som mister sin plats i riksdagen. Rikta i stället in all er energi på kostnaden för att delta. Regionen skyddar sig alltid med att hyrkostnaden för någon kvadratmeter trottoar inte alls är så hög. Men tillsammans med allt övrigt rusar kostnaden rakt upp i höjden. Satsa på att göra ett helhetsgrepp för deltagande. Där har Gotlands Besöksnäring sin plats. Er uppgift är inte att arbeta för en ändring av ett bevisat vinnande koncept. Att tidigarelägga Almedalsveckan kommer att leda till veckans undergång!