Geab svarar om avbrott

Insändare2022-10-03 09:38
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Hej Göran, jag förstår din frustration gällande dessa avbrott och varje kund, oavsett var du bor på Gotland, är lika viktig för oss.

Vi är väl medvetna om problemen med elnätet i När, Garde och Lau, därför lägger vi stora resurser på att åtgärda och förbättra leveransen av strömförsörjning. Vi planerar för att investera nästan 20 miljoner under åren 2023- 2024 i syfte att förbättra leveranskvaliteten och göra elnätet mer tåligt mot väder och vind. Det görs genom att ersätta delar av luftledningsnätet med kabel i mark och förstärka nätets kapacitet.

Redan nu har vi installerat system för smart feldetektering i syfte att korta ned eventuella avbrott. Parallellt åtgärdar vi akuta underhållsbehov som upptäcks innan de större arbetena görs 2023-24.