Gotlands Trafikråd har beslutat om nya "ståndpunkter" och hur framtidens färjetrafik bör se ut. Bland annat fastslås att Gotlandstrafiken ska visa vägen hur de klimat - och transportpolitiska målen ska nås. "Krav på teknikutveckling och innovation vid upphandlingen ska klara att ge energieffektiva fartyg som är oberoende av fossila bränslen..."
Det låter BRA och helt i linje med våra egna nationella klimatmål inklusive Parisavtalet och en samstämmig internationell forskarkår! Men samtidigt säger Eva Nypelius enligt tidningscitat "man ska inte sätta klimatmål mot snabba överfartstider i färjetrafiken". Och Eva Bofride skriver på ledarplats "Utvecklingen mot klimatsmarta bränslen rullar på men det går ju inte så snabbt...Bättre ställa krav där alternativen finns .. Gotlands starka varumärke kan inte tillåtas att ätas upp av tidsåtgång." Alltså, vi pausar och låter andra stå för klimatinsatser.
Goda kommunikationer är av avgörande betydelse för hela det gotländska samhället! Men samtidigt vet vi också att klimatfrågan är akut och avgörande för framtiden, den kan INTE pausas! Jag är övertygad om att Gotland klarar en anpassning med 15 -30 minuters längre restid i avvaktan på klimatsmarta lösningar. Andra har räknat på att detta skulle ge STORA positiva klimateffekter! Vad jag däremot INTE sett är en seriös konsekvensanalys över vad en marginellt längre restid skulle innebära för befolkning och näringsliv... själv tror jag på små effekter. Låt klimatmålen komma i första hand!