Det verkar vara svårt att tänka stort och smart inom transportsektorn på ön för den externa färjetrafiken. Elvägsprojektet, mellan flygplatsen och centrum, kommer om några år att vara en historia kring otur i tänket, för det ger ingen effekt på miljön totalt sett. Bara slöseri med pengar.
Skulle man omsätta en buss/lastbil till eldrift som drivmedel så behövs 10-12 ton last av batterier som dessutom tar lång tid att ladda, om man nu ska köra längre än några kilometer.
Flera länder, Japan, Kina och Tyskland, för att nämna några, satsar stort på vätgas som drivmedel för bilar och tåg, men framförallt för den tunga trafiken.
Här hemma verkar politikerna tro på batteridriften – något som möjligen kan gälla för innerstadens små transportfordon – medan det för övrigt riskerar att bli ett nytt fiasko, typ etanol som drivmedel.
Tänk större om färjetrafiken, att såväl kryssningstrafik som Gotlandsbåtar kan köras på vätgas för att rädda miljö och hålla farten uppe på linjerna.
Att öka överfartstider till och från fastlandet är som att ställa undan traktorn i jordbruket och låta hästen göra jobbet. Det skapar ingen framtidstro, utan här måste initiativ och kontakter tas med marknadens aktörer kring omvärldens vätgasprojekt för att skapa underlag för kommande miljövänliga transporter.