Efter förra årets bud om hyreshöjning från Gotlandshem på unika 17,5%, skrev jag en insändare där jag pekade på att man kan inte skicka vidare bolagets höjda kostnader till hyresgästerna - utan att först göra sin hemläxa ”att sopa rent framför egen dörr”.
Budet i år är ånyo orealistiskt högt, 16,4%, och personalkostnaderna fortsätter att öka. Exempelvis innebar förra årets hyreshöjning en intäktsförstärkning på cirka 14,9 miljoner kronor som i stort sett åts upp av de ökade personalkostnader på 12,4 miljoner kronor (+15,5%).
Var ska det sluta?
Era driftskostnader* är 906kr per kvadratmeter och medelvärdet bland allmännyttiga bostadsföretag i er storlek är endast 636 kronor per kvadratmeter, innebärande 62 miljoner kronor högre kostnader hos Gotlandshem. Detta är inklusive personalkostnader för både anställda och konsulter/inhyrd personal.
Det var tråkigt att läsa på Helagotland.se den 1/10-24 att några av Gotlandshems personal fått personliga hot. Det är självklart oacceptabelt och ska tas starkt avstånd ifrån. Dock får ni inte bli förvånade att det blir reaktioner från hyresgäster, när de skräms av unikt höga krav om hyreshöjningar i år igen. Det kan inte vara obekant att många har det svårt redan idag, att få sin ekonomi att gå ihop och hyran är normalt den största utgiftsposten.
Avslutningsvis – vad är den rimliga förklaringen till att antalet anställda fortsätter öka? I senaste årsredovisningen till hela 129 st (+35 st) sedan 2017, trots att antalet lägenheter ni förvaltar är 893 färre, nu 4 539, efter försäljningar. Man kan ju bli extra orolig när ni planerar att fortsätta med försäljningar.
Ps: Att införa en köavgift tycker jag dock är rimligt för alla parter.
*Med driftkostnad avses drift-, administrations- och företagsövergripande kostnader, enligt Gotlandshems årsredovisning 2023.