Gotlandshems hyresgäster härdade

Insändare2021-03-18 19:12
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Tidigare var Gotlandshem ett tryggt och stabilt företag att hyra hos. Nu är det tyvärr enbart otryggt och oroande inför framtiden med chockhöjda hyror, eventuella utförsäljningar av fastigheter med mera. Hyresformen har gjorts om till ett poängsystem (rikthyror) som ligger så nära marknadshyror som det bara går. Nu räknas allt i poäng och hyran höjs väsentligt om till exempel hyresgästerna råkar trivas i bostadsområdena, har nära till köpcentrum eller kanske bara byter till en modernare spis mm. Hyreshöjningar på mellan 220 kr- 370 kronor per månad varje år framöver i mellan 3-6 år, exklusive årliga hyresförhandlingar som ev kan öka hyran ytterligare. Många hyresgäster kanske inte har råd att bo kvar...

Smyghöjningar har gjorts i form av minskat Tv-utbud, väsentligt dyrare parkeringsplatser med parkeringskaos som följd. Byte av fönster till 3-glas om fastigheterna endast haft 2-glasfönster innebär högre hyror för hyresgästerna. Ingen materialhjälp om hyresgästerna själva vill snygga till förråd eller dylikt. Fler exempel: Iskalla och dragiga lägenheter höst och vintertid, stekheta lägenheter under sommaren, varmvatten som kommer och går. Det är bara några exempel på sådant hyresgästerna får tåla!

Varför är underhållet så eftersatt? Bör det inte vara planlagt från start, det finns ju med hela vägen som en del av hyran? Istället får fastigheterna förfalla och blir så småningom alltför kostsamma och utförsäljning blir enda utvägen.Bra dock att inte bygga nytt mer än man mäktar med, det blir ändå hyresgästerna som får stå för notan till slut!!

Att bara komma på tanken att bygga skrytbygget (kontor med mera) för 180 miljoner i ett läge när företaget i stort sett står på ruinens brant, det är häpnadsväckande! Och vad har all konsultering kostat i onödan som hyresgästerna får betala för?

Tips till Gotlandshems ledning: Se över antalet anställda, där finns nog en hel del pengar att spara in på. Kanske dags att höja kompetensnivån för styrelsen/ledning eller bytas ut? Vi är många hyresgäster i olika kvarter som börjar tröttna på alla konstiga/kostsamma turer...