Återigen är Gotlandstrafiken på tapeten inför upphandlingen från och med 2028. Det läggs fram idéer om att det är för dyrt för staten och att vi måste med långsammare färjor och att trafiken skall koncentreras endast till en hamn. Vi gotlänningar har sagt en gång för alla att vi skall ha trafik på två hamnar Nynäshamn och Oskarshamn och att resan inte får vara längre än 3 timmar. Det är det man skall hålla sig till vid den nya upphandlingen.
Att man bör köra trafiken så miljömässig som möjligt är självklar men det får inte ske genom att vi accepterar längre restider utan genom ny teknik. Det utreds olika alternativ om hur Gotlandstrafiken skall vara i framtiden och det läggs fram olika förslag. Vi skall ha klart för oss att de pengar som staten lägger på Gotlandstrafiken är till för att vi gotlänningar skall kunna ha en acceptabel trafik året runt.
Ett av de förslag som skall utredas är om staten själva skulle driva trafiken och det är en möjlighet att måla färjorna gula och finansiera trafiken på samma sätt som man gör med alla andra gula färjor alltså gratis resa. Låt staten bygga två gula färjor som drivs fossilfritt och gör en fart av 30 knop. Färjorna skall ta ca 500 passagerare och ca 200 personbilar. All annan last kan gå med långsamgående containerfartyg från Nynäshamn och Oskarshamn. Trafiken kan under året upprätthållas med ett fartyg på båda linjerna som gör en dagsresa. En som går på Nynäshamn och en som går på Oskarshamn. Gotlänningarna skall ha förtursrätt till dessa turer och andra får åka med i mån av plats.
Detta skulle fylla gotlänningarnas behov under hela året. På sommaren skall det vara fritt för vem som helst att driva trafik men den skall vara helt fossilfri. Gotland skall inte acceptera några fartyg som drivs med fossilt bränsle att angöra gotländsk hamn.