Greenwash känner många till; att produkter och tjänster marknadsförs med hållbarhetspåståenden som inte stämmer eller inte kan verifieras. Det duger inte, och därför är det utmärkt att EU-kommissionen vill lagstifta mot greenwash. Men det får inte slå över i greenhush; rädslan att berätta vad som görs för klimatet och hållbarheten. Då kan inte vi konsumenter påverka och påskynda omställningen genom aktiva val, och företagens varumärkesbyggande försvåras.
Ett tydligt greenhush-exempel står kollektivtrafiken för. 95 % av bussarna körs på förnybara drivmedel eller el, för tågen, spårvagnarna och tunnelbanan ännu mer – kollektivtrafiken har redan uppnått Sveriges klimatmål för år 2030 och 2045. Men inte särskilt många inspireras, eftersom omställningen är okänd.
När allmänheten får ta ställning till påståendet att ”en stor del” av busstrafiken i Sverige är fossilfri instämmer bara 26 %, hela 36 % instämmer inte alls – trots att det är sant. Bussbranschen konstaterar att ”klart är att det återstår mycket folkbildning innan svenska folket generellt har en någorlunda korrekt bild av hur lite busstrafiken i Sverige egentligen påverkar klimatet.”
Vi har granskat kollektivtrafikens information vid hållplatser, på webbsidor, i appar och på själva bussarna, från Luleå Lokaltrafik i norr till Skånetrafiken i söder. Med enstaka undantag är den framgångsrika omställningen till fossilfrihet och klimatnytta knappt synlig.
Därför får kollektivtrafiken 2023 års Greenhush-pris, så vitt bekant världens första. Med priset uppmärksammas kollektivtrafikens framgångsrika, men alltför lite kända, klimatarbete, men också värdet av att öppet och tydligt berätta om det klimat- och hållbarhetsarbete som sker.
Alla bör ta med sig vikten av att lyfta fram sitt klimat- och hållbarhetsarbete in i sommaren och inför återstarten i höst – överdriv inte, skönmåla inte, greenwasha absolut inte! Men tig inte heller om det som görs och som kan göra positiv skillnad för vår gemensamma framtid.
Varje fall av greenhush är en förlust för oss alla; konsumenten, näringslivet och samhället. Därför är Greenhush-prisets mål att redan om några år inte längre behövas – alla ska kunna och våga berätta om sina gröna framsteg, konkret och faktabaserat. Det finns många fallgropar i hållbarhetskommunikationen, men att inte ens försöka är oförlåtligt!
Mattias Goldmann, grundare, 2030-sekretariatet
Lina Gustavsson, grundare, The Bacon Hospital