Hela 70 000 gymnasieelever, som i juni tog examen, saknar de fÀrdigheter som behövs för att klara sig i arbetslivet. 350 av dessa studenter finns pÄ Gotland. SÄ som dagens arbetsmarknad ser ut, inte minst med stora integrationsbehov, bör regeringen sÀkra entreprenörskapsÀmnet pÄ samtliga gymnasieprogram, sÄ att alla unga oavsett bakgrund fÄr samma möjligheter i livet.
Vi pÄ Ung Företagsamhet (UF) möter dagligen elever pÄ grundskolan och gymnasiet med fantastiska idéer.
Alexandra Rojas Nordqvist frÄn VÀsterÄs driver ett företag som bygger en skola i Bolivia med hjÀlp av byggstenar gjorda av plastflaskor, sÄ kallade ekobricks.
GotlÀnningarna Edvin Vijnj och Mirjam Nordin skapade under sitt UF-Är en dejting-APP för hundar för att hitta matchningar för avel eller en lekkompis. Nu har företaget Animatch utvecklats till en digital plattform för alla hundÀgare att dela bilder texter och Äsikter pÄ.
Vi skulle kunna hÄlla pÄ lÀnge. Varje Är etablerar, driver och avvecklar cirka 36 000 gymnasieungdomar ett UF-företag. Genom att slÀppa lös fler elevers idéer, handlingskraft och mod, skulle Sveriges ungas framtid se betydligt ljusare ut. För att lyckas med detta krÀvs det faktiskt varken pengar, radikala politiska beslut eller resurskrÀvande insatser.
Just nu pÄgÄr en Àmnesbetygsreform som leds av Skolverket. FrÄn 2025 kommer gymnasieelever Äterigen fÄ Àmnesbetyg i stÀllet för kursbetyg. Vi stöttarutredningens mÄl fullt ut, men Àr mycket oroliga för att Skolverkets förslag kan försvaga elevernas fÀrdigheter i entreprenörskap och företagsamhet. En av tre elever pÄ gymnasieskolorna fÄr i dag fÀrdigheter i entreprenörskap. Det Àr bra, men betyder samtidigt att tvÄ av tre aldrig fÄr den chansen.
Företagandets inverkan pÄ unga bekrÀftas ocksÄ av forskningen. En studie frÄn NÀringslivets forskningsinstitut Ratio visar att personer som har drivit ett företag i gymnasieskolan i genomsnitt har motsvarande en mÄnadslön mer i Ärsinkomst, och 20 procent lÀgre sannolikhet att blir arbetslös, jÀmfört med de som inte gjort det.
De tusentals lÀrare som över hela landet utbildar eleverna i entreprenörskap vittnar ocksÄ om hur mycket eleverna vÀxer genom sin utbildning. Av de gotlÀndska lÀrarna sÀger 90 procent att eleverna lÀr sig att ta större ansvar och utvecklar sin förmÄga att samarbeta och jobba i team.
I en orolig omvÀrld Àr det viktigt att Sverige rustas för att fler jobb skapas, sÄ att samhÀllet hÄller ihop. Inte minst i arbetet för en lyckad integration krÀvs det att skolan bidrar till att stÀrka ungas livschanser. GÄr det bra för vÄra unga, gÄr det bra för Gotland och för Sverige.