Turismen ska vara hållbar även vid lågsäsong, men populära semesterorter (läs: Gotland) har svårt få ekonomin gå ihop när anstormningen kommer.
Lite orättvist att infrastrukturen för exempelvis vatten, avlopp, sophantering, sjukvård och annan service måste bekostas för en miljon extra besökare (bland annat kryssningarna), medan vinsterna drar vidare. Hållbar turism är ju att man inte lämnar efter sig något som försämras inom vare sig miljö, ekonomi eller struktur, utan att var sak måste bära sin kostnad.
Några förslag som ger resurser för återinvestering i hållbarhet till invånare:
- Om nu inte en avgift kan åläggas besökare, så ta frivillig avgift via hemsidan när man beställer resa till Gotland, båt eller flyg; om man bara förklarar varför och vart pengarna går, så finns även välviljan att bidra.
- Till och från kryssningskajen, anlita kreatörer som gör promenadvägen trevlig och skrota bro-överbyggnad, ”brädgård” som trottoar etcetera. Om motoriserad transport krävs, hyr in el-buss som tillverkas i Göteborg eller Södertälje.
- Samla service i ett Hållbarhetskort som säljs, där toabesök, rabatter på buss, taxi, inköp etcetera finns och rejält med ställen slänga skräp.
Om inte lite nytänk görs kring mängdbesök, så kolla åtminstone hur motsvarande populära semesterorter i Europa gör för att förbättra för ortsbefolkningen.