Hållbart ledarskap – en nödvändighet för svensk skola

Vi står i dag inför en verklighet där var fjärde skolledare riskerar sin hälsa på grund av sitt arbete.

"Fler än fyra av fem skolledare arbetar mer än heltid varje vecka, och tre av tio grundskolor har haft tre olika rektorer eller fler under de senaste fem åren".

"Fler än fyra av fem skolledare arbetar mer än heltid varje vecka, och tre av tio grundskolor har haft tre olika rektorer eller fler under de senaste fem åren".

Foto: Sofie Regnander

Insändare2024-09-03 07:04
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Fler än fyra av fem skolledare arbetar mer än heltid varje vecka, och tre av tio grundskolor har haft tre olika rektorer eller fler under de senaste fem åren. 

Tre av fyra använder mindre än 25 procent av sin arbetstid åt sitt pedagogiska ledarskap och rektorer i grundskolan ansvarade 2023 för i genomsnitt 65 fler elever än de gjorde tio år tidigare.

Detta är inte bara siffror – det är bevis för att vårt nuvarande system är ohållbart och skadligt, inte bara för ledarna utan även för de barn, elever och lärare de ansvarar för. Upplevs inte skolan som en attraktiv arbetsplats blir barnen och eleverna lidande. Något måste förändras.

För att svensk skola ska kunna leverera den kvalitet som våra barn och elever förtjänar, måste vi omedelbart agera. Det är hög tid att Region Gotland tar sitt ansvar och skapar förutsättningar för ett hållbart ledarskap i skolan.

I dag på skolledarnas dag vill vi i fackförbundet Sveriges Skolledare uppmana Region Gotlands politiker att:
• Finansiera skolan för hela uppdraget – hantera inte skollagen som en önskelista för att budgeten inte går ihop.
• Ge nyanställda skolledare introduktion, tillgång till mentor, och goda möjligheter att genomgå rektorsprogrammet så att de blir välrustade för arbetet.
• Säkerställa att varje skolledare har ansvar för i genomsnitt 20 medarbetare för att skapa en arbetsmiljö där de kan fokusera på att utveckla skolans verksamhet.
• Ge rektorer förutsättningar att tillsätta de stödfunktioner som behövs för att de ska kunna fokusera på kärnuppdraget – det pedagogiska ledarskapet.
• Sätta stopp för skolledares gratisarbete. Det stora övertidsuttaget för skolledare kan sällan kombineras med arbetsperioder med lägre belastning och tid för återhämtning. För många skolledare innebär övertiden ett gratisarbete som varken kompenseras i tid i anslutning till övertiden, eller med högre lön och/eller längre semester. 

Ett hållbart ledarskap i skolan skapar goda förutsättningar för utveckling av svensk förskola, skola och vuxenutbildning. Det gagnar alla – både dem som arbetar i skolan och de barn och elever som får sin utbildning där. Kort sagt – en bra arbetsmiljö för skolledare är bra för alla.
Sveriges framtid står på spel. Det är dags att investera i våra skolledare nu – för deras skull, för barnen och elevernas skull, och för samhällets skull.