Ingen fokus på miljön i jordgubbskriget

I onsdagens tidning kunde man läsa om jordgubbskriget på Gotland. En tvist som aldrig skulle uppstått om miljön vore i fokus på riktigt.

"Om ICA väljer att ta jordgubbarna från fastlandet så skall jordgubbarna ta båten hit"

"Om ICA väljer att ta jordgubbarna från fastlandet så skall jordgubbarna ta båten hit"

Foto: Mickan Mörk/TT

Insändare2024-07-09 09:50
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Båda parter vill framhålla sitt miljöansvar i sina respektive verksamheten. Om miljön fick komma i fokus så skulle man inte skapa dubbla transporter på detta sätt 2024.  Gotland, miljön och allt närproducerat skulle vinna på att samarbetet mellan gotländska företagare fungerade smärtfritt.

Den dagen som ICA och lantbrukaren m. fl. redovisade sin riktiga CO2 utsläpp på färjorna så kommer detta aldrig bli en fråga. Men så länge ingen transportör väljer att ta ansvar för sina utsläpp för sjö transporten så uppstår liknade situationer. Sedan ca 19 år har Rederi Gotland valt att inte redovisa vilka avtryck en fullastad lastbil gör under sin båtresa till sina kunder.  När rederiet inte ger frakt köparen rätt uppgifter så blir det fel med co2 utsläppet hos de flesta som skickar varor med DG,s fartyg. Vissa är medvetna andra omedvetna om detta som säkert skulle kallas fusk av konkurrenter.

En lastbil på totalt 48 ton skall belastas med 2688 kg co2 för en båtresa. Detta motsvara utsläppen för ca 1,8 flygplan (BRA)  som flyger Visby - Bromma. Om ICA väljer att ta jordgubbarna från fastlandet så skall jordgubbarna ta båten hit med en lastbil och jordgubbsodlaren måste skicka iväg sina jordgubbar i en lastbil vilket ihop motsvarar ca 3,6 flygningar till Bromma. Skall de sedan till Malmö så blir det att lägga på en flygresa till så jordgubbskriget motsvarar utsläppen från ca fem flygningar för varje gång man inte väljer att inte köpa en lastbil närodlade grönsaker eller bär. 10 sådana resor motsvarar utsläppen från femtio extra flygningar till Gotland på ett år vilket inte är någon omöjlig ekvation när man ser på hela livs medels kedjan där vi t.ex. importerar burkpotatis mm i stora mängder.     

På grund av rederiets ovilja att redovisa en riktig siffra så har det inte funnits någon mottagare av co2 utsläppen från frakten på ca 19 år. Det finns det idag en co2 skuld om ca 3 miljoner ton som aldrig fått någon mottagare under den tiden tack vare denna kreativa Gotlandsmodell som är allt annat än hållbar. Därför uppstår bland annat ett jordgubbskriget och en del andra mindre bra beslut när miljön inte är i fokus.

FOTNOT: Observera att faktauppgifter och siffror som återfinns i insändare är skribenternas egna, de är inte redaktionellt kontrollerade eller verifierade.