Risk för vattenplaning och sladd på illa fixade vägar

Väg som inte är "i våg". Frans Brozéns vattenpass visar svackor i hjulspåren.

Väg som inte är "i våg". Frans Brozéns vattenpass visar svackor i hjulspåren.

Foto: Frans Brozén

Insändare2025-02-06 16:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kan de verkligen på Trafikverket vara nöjda med hur väg 148 mellan Fårösund och Lärbro samt väg 699 på Fårö, fram till Fårö Kyrka från Broa, är att köra och åka på?

Jag är inte nöjd, och inte mina vänner heller, med hur dålig vägen är efter bara cirka åtta månader efter att senaste beläggningsarbetet blev utfört. 

På vissa ställen är spåren flera centimeter djupa.

undefined
Vattenpass i ojämn vägbana på Fårö, med tumstocken visande spårdjupet.

Fakta: Man lade spårbeläggning på försommaren 2023 för att sedan belägga hela vägbanan på försommaren 2024. Alltså är det cirka 20 månader sedan man började och nu är det arbetet nästan ogjort.  

Vägarna är så spåriga och ojämna. Vid regn finns det stor risk för vattenplaning och vid halka - om man inte kör i spåren utan kommer utanför - så finns stor risk för sladd.

Av någon anledning så har man även målat spärrlinjer med mera för att förhindra omkörning, vilket ibland är nästan ett måste när man kommer i fatt långsamtgående fordon.

Den enda fördelen med dessa dåliga vägar är att man inte kan köra för fort i förhållande till gällande hastighetsbestämmelse.

Vad kommer Trafikverket att göra? Finns det någon garanti på det utförda arbetet som man kan ställa entreprenören till svars eller kommer man att lägga ny beläggning?

undefined
Väg som inte är "i våg". Frans Brozéns vattenpass visar svackor i hjulspåren.