Jämför utsläppen för GGN med turistresor till fjällen

Insändare2023-11-14 10:15
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar till ”Miljömedveten om sista GGN den 8 november i GT.

Regionen har kämpat i långa tider för att förlänga besöksnäringen på för- och eftersäsong. Enligt fakta så tar besöksnäringen in 100 miljoner kronor den aktuella GGN-helgen. 

Vad beträffar miljön, så har jag själv en MC som drar 0,5 liter bensin per mil. Så de MC som kör GGN kan möjligen göra av med 5-10 liter på en sådan tävling. 3 000 MC rör det sig om, max 2 000 liter. 

Om man jämför med alla som åker till fjällen i privata bilar en till två gånger per år från Stockholm och övriga södra Sverige undrar man hur många tusen liter bensin och diesel de kör upp. Du kanske borde fundera på ifall vi ska stänga alla skidanläggningar i norra Sverige också. De är också beroende av besöksnäringen med sina backar och stuguthyrning med mera-.

Vad gäller olyckor så är det väl många brutna ben och armar på skidturisterna också. 

Själv är jag befälhavare på färjorna i Fårösund. Där kör man med tre färjor i högsäsong och förbrukar cirka 4 000 liter diesel varje dygn. Detta för att hålla service för nöjesåkning till besöksnäringen på Gotland.