Jag anser att det nya telefonsystemet när jag ska få tag på min fasta vårdkontakt har blivit mycket jobbigare att använda. I mitt fall klarar jag det inte själv längre. Min personal får ringa åt mig så att en slumpmässigt vald sköterska ska ringa dem så min fasta vårdkontakt ringer upp mig!
Skulle inte någon kalla särskilt tryggt eller tillgängligt!
Det rimmar inte så bra med tanken att jag ska klara mig hemma istället för ständiga inläggningar på psykiatrin...
Och de patienter som inte har någon som kan hjälpa dem att ringa numret till öppenvården, det tar ju mycket mod att bara ringa det numret ändå och om de kanske får prata med en sköterska de aldrig träffat förut (som kanske inte alltid artikulerar så bra att man hinner uppfatta namnet), den andra sköterskan som man sitter med i telefonen kanske gör en annan bedömning än man själv gör som lever med sin psykiska ohälsa nonstop utan avbrott, då kanske man tvekar och lägger på medan automatrösten säger att man ska trycka hit och trycka dit!
För vem är det mer tillgängligt?
Möjligtvis kommunens plånbok!