Kollektivtrafiken en riktig skandal

Insändare2020-11-03 20:29
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Som återkommande arbetspendlare med buss mellan Visby och Hemse under vinterhalvåret så blev årets uppstart med den nya operatören Bergkvarabuss en stor besvikelse. Indragna och ändrade turer för arbetspendlare, en busspark som mestadels består av 10 år gamla polsktillverkade bussar utan fällbara ryggstöd, med en komfort som får en att tänka tillbaka på de bussar som SJ/Swebus använde på sin tid.

På morgonturen från busstationen i Visby första dagen så kom det inte någon buss överhuvudtaget, ingen information, trafikledningen visste inte någonting och efter en halvtimmes väntan så var det bara att gå hem igen och istället ta bilen, för att hinna fram i tid. Under mina 8 år som busspendlare så har detta aldrig skett, och det kan inte bara vara en tillfällighet att det blev så här. Sannolikt beror detta på att vi nu har en stor aktör med centraliserad styrning och stordrift där det personliga ansvaret uteblir, tidigare operatör Gotlandsbuss som bestod av ett flertal mindre bussåkare med sina chaufförer kopplade till sig, tog var och en ett heltäckande ansvar för de linjer de trafikerade.

För att man skall upprätthålla förtroendet för kollektivtrafiken så är en självklar grundpelare att tidtabellen hålles, i synnerhet från utgångsstationen. Detta är katastrofalt, självklart så kan en buss gå sönder eller en chaufför bli sjuk men det måste finnas en tydlig ersättningsplan som fungerar och en väntetid på 10–15 minuter kan möjligen vara acceptabel, samt en tydlig information till resenärerna som står och väntar. Denna händelse är ju inte heller unik eftersom det sedan den nye operatören tog över trafiken har rapporterats om ett antal fadäser med de mest uppseendeväckande situationer med bussar som inte når slutstationen, borttappade barn, felkörningar, inställda turer...

Målsättningen var väl ändå att få fler att använda sig av kollektivtrafiken men med dessa förutsättningar så går det definitivt åt helt motsatt håll.
Man får vad man betalar får heter det i ett talesätt och jag hoppas att Region Gotland nu betalar betydligt mindre för detta avtal med tanke på vad som levereras. Dock misstänker jag att så inte är fallet utan att man betalar i stort sett lika mycket som tidigare, men med den skillnaden att de pengarna nu hamnar i kassan hos ett nationellt bussföretag, istället för att hamna hos ett antal gotländska bussföretag.