Jag vill med detta försöka beskriva hur den fungerar (inte minst under en coronapandemi), avtalet med Bergkvarabuss och hur höstens trafik kommer att se ut.
För att minska smittspridningen i enlighet med Folkhälsomyndighetens rekommendationer har Region Gotland kollektivtrafik varit tvungna att minska sittplatserna med ungefär hälften. För att kunna hålla på distansen kan vi inte heller erbjuda några ståplatser.
Under våren har vi ändå klarat det bra, huvudsakligen pga att gymnasieeleverna haft distansundervisning och inte rest i samma utsträckning.
För att kompensera platsbortfallet så gott det går har vi satt in samtliga av våra upphandlade extrabussar och utökat antalet turer. Tyvärr finns inga fler godkända linjebussar att tillgå. Bristen är nationell.
Vi förstår att den minskade kapaciteten i kollektivtrafiken kan leda till problem för enskilda personer. Vi behöver dock alla ta vårt ansvar under pandemin. Det vi gör är nödvändigt för att skydda chaufförernas och resenärernas hälsa.
Det du kan bidra med är att undvika att använda kollektivtrafiken i rusningstid, samåka med andra om avstånd kan hållas, ta egen bil eller arbeta hemifrån om/när det är möjligt. Vi behöver alla hjälpas åt för att de som verkligen måste åka kollektivt också ska kunna göra det under pandemin.
Gällande hösten så undersöker vi just nu möjligheten för gymnasieelever att resa med inhyrda turistbussar från vår leverantör till och från skolan, samt en förskjuten skolstart på morgonen. Detta skulle kunna innebära att linjetrafiken kan fungera lika bra som i våras, samtidigt och ungdomarna kan gå i skolan.
De bussar vi upphandlat av Bergkvarabuss uppfyller alla krav som Region Gotland ställt, såväl som lagkrav och branschstandard. Bussarna ska vara säkra, fräscha och funktionsdugliga. Vi har haft en del inkörningsproblem i samband med att vi bytte till ny leverantör – dessa är nu lösta.
Tyvärr har detta drabbat resenärerna, vilket jag beklagar. Vi hanterar systematiskt de problem som kan komma att uppstå och utvärderar efter hand. De synpunkter och klagomål som kommer in från våra resenärer är värdefulla för att utveckla både kollektivtrafiken och våra andra tjänster. Meddela därför gärna oss om du upplever att något inte fungerar.
Vi som region gör vårt bästa för att kollektivtrafiken ska fungera, men vi är beroende av att alla våra resenärer fortsätter att göra kloka val och bara reser kollektivt när det är nödvändigt under pandemin. Tack alla ni som hjälper oss att tillsammans minska smittspridningen.