Att unga är delaktiga, sluter upp och har kunskap om hur en demokrati fungerar är avgörande för demokratins överlevnad.
Ungdomsenkäten LUPP (Lokal uppföljning av ungdomspolitiken) har funnits i 20 år. Över 200 kommuner har någon gång genomfört LUPP och100 kommunergör det återkommande. Enkäten tillhandahålls kostnadsfritt av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF.
Med hjälp av LUPP kan kommuner få insikt i hur unga har det och vad de tycker om olika saker, som fritid, skola, familj, hälsa, trygghet, arbete, samhälle och demokrati. Det är kunskap som behövs för att fatta beslut som speglar ungas levnadsvillkor, vardag och framtidsdrömmar.
LUPP är mer än en enkät. LUPP möjliggör ett långsiktigt utvecklingsarbete där kommunens unga står i centrum. Som en del av LUPP-cykeln involveras ofta unga för att ge inspel till såväl tolkningen av resultaten som lämpliga åtgärder. Det är viktigt att unga och politiker i kommunen möts i uppföljningen av LUPP. Ett sätt att arbeta som nyttjas av flera kommuner är att anlita unga kommunutvecklare som arbetar vidare med LUPP-resultaten och fungerar som en länk mellan unga och kommunens tjänstepersoner och politiker.
Enligt en ny rapport från MUCF tycker 97 procent av kommunerna som använder sig av LUPP att enkäten bidrar till att göra unga mer delaktiga. I ungefär hälften av kommunerna har LUPP bidragit till faktiska förändringar i kommunens ungdomspolitik. Flera kommuner berättar om hur LUPP har bidragit till att ungdomsfrågorna prioriterats högre i den kommunala verksamheten och ökat ungas delaktighet i processerna. Det finns exempel på konkreta åtgärder som med relativt enkla medel kunnat genomföras tack vare LUPP, som mötesplatser för unga och förändringar i skolmaten.
Utöver att involvera unga i arbetet med LUPP finns det några saker som är betydelsefulla för att lyckas i arbetet. Som ett politiskt beslut om att återkommande genomföra LUPP och att arbetet förankras i de olika förvaltningar inom kommunen som arbetar med frågor som rör unga. Det är också viktigt att redan från början tydliggöra hur resultaten från LUPP-undersökningen ska tas omhand, att se på LUPP som mer än en enkät. Skolan är det bästa stället att genomföra LUPP och nå ut med arbetet. En bra samverkan med skolan är därför nödvändig. Det finns även vinster med att samverka externt i arbetet med LUPP. Exempelvis med näringslivet när det gäller kompetensförsörjning och med civilsamhället när det handlar om en meningsfull fritid för unga.