Kompensera för kollektivtrafikens kostnader

Coronakrisen har lämnat få delar av Gotland opåverkade. Sedan i februari kämpar vi med att upprätthålla kollektivtrafiken.

Kollektivtrafiken på Gotland tappar massor av intäkter på grund av pandemin.

Kollektivtrafiken på Gotland tappar massor av intäkter på grund av pandemin.

Foto: Tobias Wallström

Insändare2020-05-12 19:01
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

De flesta verksamheter kör på grund av statliga riktlinjer där det är möjligt, full trafik som del av vår samhällsinsats. Samtidigt uppmanas resenärer att undvika kollektivtrafiken. Det har inneburit ett resandetapp som saknar motstycke i vår historia. På kort tid har kollektivtrafiken förlorat fler än varannan resenär. Här på Gotland har vi sett ett resandetapp på ca 50 procent.

Kollektivtrafiken befinner sig i en motsägelsefull spiral. Fler bussar och tåg på fastlandet uppmanas rulla, men färre ska resa kollektivt. Till följd av detta förlorar kollektivtrafiken i Sverige totalt en miljard i månaden i minskade biljettintäkter. Tappet för kollektivtrafiken här på Gotland bedöms uppgår till 12,5 milj kronor för 2020 som det ser ut nu.

Hela landet står nu vid ett vägskäl. Antingen väntar ett stålbad för kollektivtrafiken där trafikens möjligheter att bidra till samhällets robusthet hotas. På kort sikt väntar neddragningar av trafikutbudet och indragna linjer. Därefter väntar höjda biljettpriser och en överhängande risk att trafikföretag går under helt. 

På lång sikt hotas tusentals arbetstillfällen direkt eller indirekt kopplade till trafiken, i landet, att förbytas i permitteringar och uppsägningar. Detta vill vi undvika.

Vi vill att Sverige väljer en annan väg. En väg där vi fortsätter upprätthålla trafiken som del av vår samhällsinsats. Där vi ser till att bussar och färdtjänstbilar rullar under, genom och efter coronakrisen. Här räcker inte statsbidrag till kommuner och regioner. Enligt Konjunkturinstitutet och Sveriges Kommuner och Regioner täcker inte dessa pengar de minskade skatteintäkter som följer coronakrisen. Till det kommer välkänt stora merkostnader inom sjukvården. Kvar till kollektivtrafiken blir i värsta fall inte en krona.

Staten måste nu ta sitt ansvar och leva upp till sin del av ansvaret. Det krävs skyndsamt en garanti för att staten ska kompensera kollektivtrafiken för dess samhällsinsats. Låt inte coronakrisen bli krisen där ovilja till ansvarstagande gjorde kollektivtrafiken på Gotland till ett av offren.