Kryssningstrafiken – nutidens brandskattning?

Insändare2021-09-23 10:55
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

”Besöksavgift kan bekosta turismens merkostnader” rubricerades insändare i GT (21/8).

Borde inte Gotland få en andel av intäkterna från kryssningsverksamheten? Vi ska ändå utgöra en form av attraktivt strandhugg. AIDAprima – italienskt kryssningsfartyg – 299,95 meter långt och med en nominell passagerarkapacitet på 4 350 pax och mäter 125 572 BT (Bruttoton). 

Hamntaxan för besök vid kryssningskajen Visby – fastställd av CMP (Copenhagen Malmoe Port) – är 2,80 kronro per BT och 23 kronor per passagerare vilket ger CMP en summa på cirka 451 651 kronor och det kommer 100 fartyg så skulle det dra in över 45 miljoner och detta skulle kunna täcka för en del av turismens merkostnader. 

Nu är inte alla fartyg i den storleksklassen och i dag med lite svajigare passagerarbeläggning. Två skepp på piren samtidigt når ungefär jämförbara taxetillskott som ett större fartyg. Är kryssningsverksamheten i dag en modernare variant av Valdemar Atterdags aktiviteter?

Metod och rekvisita är lite modernare men målet detsamma. Lägger man därtill ”On Board Credit” så blir det inte så mycket i valutaväxling som man är motiverad att bära iland.