Ovanstående talserie är den verklighet, i form av skyltar med hastighetsbegränsningar, jag möter varje morgon och när jag åker mina 50 kilometer till jobbet i Visby. Det är inte alltid helt lätt att veta eller minnas hur fort jag får köra just där jag befinner mig.
Det är ingen tvekan om att hastigheten är direkt kopplat till hur allvarlig en olycka i trafiken blir. För hög hastighet i kombination med alkohol o droger utgör det största hotet mot trafiksäkerheten.
För att få bilister att följa hastighetsbegränsningarna måste de uppfattas som relevanta och logiska utifrån trafiksituationen. Som läget är på Gotland så uppfattar jag det bara som mest förvirrande, även om det är mitt ansvar att hålla koll på vad som gäller. Detta gör att jag säkerligen håller fel hastighet, ibland för hög och ibland kanske onödigt låg, utifrån vad som gäller på den plats jag är vid varje enskilt tillfälle.
Jag vill påstå att, som det ser ut i dag, saknas det helt och hållet en helhetssyn på hastighetsbegränsningarna här på Gotland. Det är i stället ett lapptäcke där olika beslut tagits vid olika tillfälle efter lokala påtryckningar, utan att man sett till helheten.
På varje enskild plats så finns det helt säkert argument för ett beslut om en viss hastighet. Men som trafikant behöver jag också någon form av förutsägbarhet för att lättare kunna hålla rätt hastighet. Att hålla rätt hastighet tar idag bort del av uppmärksamheten som istället borde lika på trafiksituationen vid varje enskilt tillfälle.
Jag vill rikta en uppmaning till väghållarna att det är dags att ta ett samlat grepp och se över alla hastighetsbegränsningar på ön så att de blir relevanta och förutsägbara för alla oss trafikanter.