Inför varje ny upphandlingsperiod av Gotlandstrafiken så skriver miljövänner och kostnadseffektiva personer till olika myndigheter för att ge förslag till hur man med hjälp av sänkta hastigheter på färjorna till och från Gotland ska rädda världen från klimatkrisen och uppfylla Sveriges åtagande i Parisavtalet.
För att hjälpa er i ert miljötänk så kommer här ett förslag till hur Gotlandstrafiken kan se ut efter 2027 då det nya avtalet ska starta.
För att vi på Gotland ska kunna ta oss på ett för oss tillfredställande sätt till och från Gotland behövs ett fartyg som har en hastighet på cirka 45 knop vilket gör att vi kan ta oss till Nynäshamn på cirka två timmar. Fartyget ska drivas av vätgas och tar cirka 500 passagerare. Fartyget ska inte ta gods och bilar utan detta ska transporteras av ett containerfartyg som kan ta upp till 1 000 container. Med ett sådant fartyg skulle det räcka med ett fartyg i veckan som trafikerar containerhamnen i Nynäshamn och hamnen vid Storugns som görs om till en containerhamn. Det är givet att ett sådant fartyg ska drivas av vätgas.
Det är ju så att om vi gotlänningar ska rädda världen från klimatförstörelse så räcker det ju inte med att minska utsläppen från Gotlandstrafiken utan vi bör också sänka hastigheten på våra riksvägar till 50 km/tim. Vi bör avveckla all stenbrytning och stoppa produktionen vid Cementa.
I och med att vi får ett fartyg som tar oss till Nynäshamn på två timmar kan vi avveckla allt flyg och lägga ner Visby flygplats.
Vi bör ju också se till att all last som ska till Gotland med container ska gå på järnväg till Nynäshamns containerhamn.
Även hastigheten på väg 73 bör sättas ned till 70 km/tim.
Med dessa åtgärder så har vi gotlänningar uppfyllt Parisavtalet så att resten av Sverige med gott samvete kan fortsätta som vanligt.
Miljöanpassningar för Gotland
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.