Moderaterna vill ha konkurrenskraftig färjetrafik

År 2019 reste 1,8 miljoner människor med färja till och från Gotland.

"Staten ska samarbeta med det privata näringslivet och rederier, inte bygga nya monopol".

"Staten ska samarbeta med det privata näringslivet och rederier, inte bygga nya monopol".

Foto: Dennis Pettersson/arkiv

Insändare2021-03-13 06:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Trafiken mellan Visby, Nynäshamn och Oskarshamn fraktade samma år 560 000 personbilar och 810 000 längdmeter gods. Sommarsäsongen kördes 21 turer per dygn. Detta visar hur viktig färjetrafiken är, inte bara för Gotland utan för hela Sverige.

Det nuvarande avtalet mellan staten och Destination Gotland löper ut 31 januari 2027. Regeringen har redan nu gett Trafikverket i uppdrag att se över trafiken till Gotland. För en regering vars infrastrukturpolitik under krisen präglats av passivitet är detta initiativ av god framförhållning positivt. Staten bidrar årligen med en halv miljard kronor för att säkerställa färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet – så detta är ett viktigt åtagande.

Tiden mellan förstudien och regeringens inriktningsunderlag till Trafikverket har dock använts till att öppna för andra lösningar efter 2027. För det första har regeringen slängt in ett fjärde utredningsalternativ som öppnat för ett statligt monopol på sträckan. 

Vidare lyfter man den viktiga frågan om minskade utsläpp, men utan att tydligt slå fast att nuvarande sträckning ska finnas kvar. Det sistnämnda ger anledning till oro då det öppnar för en möjlighet att endast köra den kortaste sträckan mellan ön och fastlandet. Det vore negativt för både Gotland och klimatet om man enbart angör Västervik, men överger Oskarshamn och Nynäshamn. Moderaterna har följande ingångsvärden:

För det första säger vi nej till alternativet med statligt monopol. All erfarenhet av statliga monopol inom svensk infrastruktur lär oss att detta blir dyrare, sämre och mindre dynamiskt.

För det andra ska miljöhänsyn tas genom att bejaka den pågående utvecklingen kring fossilfria drivmedel. I detta ingår bland annat elektrifiering av hamnar, tillgång till biodrivmedel och en långsiktig satsning på vätgas.

För det tredje ska inriktningen vara att binda ihop färdslag vid hamnarna drivna av hållbara drivmedel. Detta för att säkerställa både gods- och pendlingsflöden. 

För det fjärde ska nuvarande sträckningar finnas kvar. 

Moderaterna vill se en långsiktig och hållbar lösning för färjetrafiken mellan Gotland och fastlandet. Staten ska säkerställa transporter till och från respektive hamnar samt infrastrukturen för att säkerställa tillgången till framtidens fossilfria drivmedel. Staten ska samarbeta med det privata näringslivet och rederier, inte bygga nya monopol. Det är på detta sätt vi värnar jobb, tillväxt och miljö.